V Litvínově si připomněli 65 obětí výbuchu v Dole Pluto. Dodnes se neví, kdo za tragédii mohl

V Litvínově si připomněli čtyřicáté výročí jedné z nejtragičtějších událostí svého druhu v poválečné české historii. Při výbuchu uhelného prachu v hlubinném Dole Pluto II dne 3. září 1981 zahynulo 65 horníků. Důlní neštěstí nikdy nebylo řádně vyšetřeno a dodnes se neví, kdo nesl za tragédii zodpovědnost.

„Dnešní den mi připomíná katastrofu, při které zemřeli moji kamarádi. Je to vždycky smutné, když se tady sejdeme,“ řekl v pátek pamětník, tehdejší amatérský báňský záchranář Václav Zollpriester. Na místě byl tehdy podle jeho slov štáb, který celou záchrannou akci řídil, a řady sanitek.

Hnědé uhlí se v Louce u Litvínova začalo těžit v roce 1891, v 50. letech minulého století pak byl důl modernizován a v roce 1962 byla těžba převedena na nově vybudovaný Důl Pluto II. Právě v něm se ve čtvrtek 3. září 1981 v 15:33 ozvala mohutná exploze a nad těžní věží se objevil asi patnáct metrů vysoký sloup zvířeného prachu. Po prvním výbuchu následovaly další tři těsně za sebou jdoucí exploze, i na povrchu bylo cítit chvění země. Jedním patrem dolu, takzvaným čtvrtým úsekem v hloubce kolem čtyř set metrů pod zemí, se poté prohnala ohnivá koule, která sežehla vše v okolí.

V podzemí v tu dobu pracovalo 105 havířů, kromě běžného obsazení dolu mezi nimi byla i skupina důlních záchranářů likvidujících menší požár, který vypukl již před výbuchem. Explozi nezpůsobil důlní plyn (Pluto byl řazen mezi „doly neplynující“), ale uhelný prach, který se nahromadil při těžbě. Jak uvádí Podkrušnohorské technické muzeum v Litvínově, osudným se horníkům stalo, že jednu z těžebních komor udělali větší. „Když se její strop zřítil, zafungoval jako píst, který vše vytlačil, uhelný prach v chodbách se vznítil a nastal výbuch,“ popisují průvodci zjednodušeně mechanismus neštěstí.

Někteří horníci zahynuli zasaženi tlakovou vlnou po výbuchu, většinou se však udusili, protože prostor byl plný zplodin a hořící uhelný prach navíc odebíral kyslík. Záchranné práce začaly takřka ihned, první četa záchranářů sfárala zhruba po půlhodině od výbuchu, přesto ale už nebylo většině mužů v podzemí pomoci. Práci záchranných týmů také komplikovalo zničené zařízení dolu. Výbuch mimo jiné přerušil umělé větrání, poškodil rozvod požární vody, rozvod elektřiny, dopravní zařízení i spojení s dolem. Záchranáři, kteří se potýkali se zničenou výztuží, se například museli spolehnout pouze na ruční hasicí přístroje.

Vyšetřovací spis skončil v archivu

Prioritou bylo, kromě pátrání po přeživších, hlavně zabránit dalšímu šíření požáru, což se báňským záchranářům nakonec s vypětím sil podařilo. Kromě toho postupně vyprošťovali těla mrtvých horníků, poslední oběť vynesli na povrch až 11. prosince 1981. V tu dobu už běželo vyšetřování, které prokázalo řadu pochybení, přes sestavení speciální vládní komise ale nebyl případ dořešen a nikdo potrestán. Severočeská krajská prokuratura sice vyšetřovala jedenáct lidí, u nikoho se ale neprokázalo zavinění a v září 1988 bylo trestní stíhání zastaveno.

Vyšetřovací spisy nakonec (podle pamětníků s tichým souhlasem nejvyššího vedení komunistické strany) putovaly do archivu. Teprve v roce 2000, pět let poté, co se v Dole Pluto II definitivně přestalo těžit, vyšetřovatel Úřadu pro dokumentaci a vyšetřování zločinů komunismu Ilja Pravda požádal státní zastupitelství v Ústí nad Labem, aby případ znovu otevřelo. „Zjistilo se, že k zastavení trestního stíhání dal tehdejší prokurátor pokyn, aniž vůbec viděl spis,“ řekl Pavel Bret, náměstek ředitele ÚDV. Krajské státní zastupitelství však tehdy obnovu vyšetřování zamítlo.

Druhé nejtragičtější důlní neštěstí po válce

Výbuch na Plutu (který velká neštěstí postihla už dřív – třeba v roce 1892 zde zahynulo 12 havířů, o dva roky později 19 a v roce 1900 pak 21 horníků) je dodnes druhým nejtragičtějším důlním neštěstím na území Česka po druhé světové válce. Vůbec nejvíce lidských životů, 108, si vyžádal požár v havířovském Dole Dukla v červenci 1961. Třetí místo připadá výbuchu v Dole Hlubina v Ostravě v květnu 1960, který nepřežilo 54 lidí. Čtvrtým nejtragičtějším poválečným důlním neštěstím byl výbuch na dole Staříč v prosinci 1976 se 43 oběťmi a na pátém místě je záplava Dolu Dukla v Šardicích, při které se v červnu 1970 v podzemí utopilo 34 horníků.

V minulosti se ovšem v českém, moravském a slezském podzemí udály i katastrofy s ještě mnohem vyšším počtem obětí. Vůbec nejvíce horníků – 319 – zemřelo v květnu 1892 na Dole Marie v Březových Horách u Příbrami, druhé nejtragičtější neštěstí se stalo v červnu 1894, kdy při požáru na Dolech Františka a Jan Karel zahynulo 235 havířů. Následuje výbuch a následný požár na Dole Nelson III. v Oseku u Duchcova, při němž v lednu 1934 zemřelo 142 lidí. Životy 108 horníků si pak kromě tragédie z července 1961 vyžádal také výbuch v karvinském Dole Jan Karel v březnu 1885.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 19 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 19 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 20 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...