V Ústeckém kraji vzniká síť plnicích vodíkových stanic a kraj plánuje také veřejnou dopravu na vodíkový pohon. Jedním ze zdrojů tohoto plynu mají být rekultivované plochy například po zrušených lomech.
Ústecký kraj dal zelenou vodíku, buduje plnicí stanice. Plyn by měl pohánět autobusy
O vodíku se mluví jako o palivu budoucnosti. „Auto funguje v podstatě jako elektromobil. S tím rozdílem, že tady se vyrábí elektřina z vodíku a tudíž se nemusí auto dobíjet,“ vysvětlil Aleš Plaček z Toyota Central Europe. Doba tankování vodíku je srovnatelná s klasickými auty, je v řádu několika minut.
Tři plnicí stanice pro auta mají být v Ústeckém kraji v provozu v nejbližších měsících. Vodík budou získávat například v litvínovské rafinérii. Tam vzniká z ropy a používá se například při výrobě nejrůznějších chemikálií a hnojiv a nově také v automobilovém průmyslu.
V plánu je výroba takzvaného zeleného vodíku, která je k přírodě ještě šetrnější. „Finišujeme s konkrétními projekty na výrobu ekologického bezemisního vodíku, který bude vznikat za pomoci obnovitelných zdrojů, například ze slunce nebo větru,“ řekl mluvčí ORLEN Unipetrol Pavel Kaidl.
Výroba vodíku na místě bývalého lomu ČSA
Zelený vodík se má vyrábět i na území lomu ČSA. Po ukončení těžby tam chce dát těžební společnost solární panely. Část z nich má být na souši a část má plavat na hladině budoucího jezera. „Panely vyrobí právě tu zelenou energii, která se potom využije v elektrolyzérech, ve kterých se bude štěpit voda z jezera, a z toho se bude vyrábět zelený vodík,“ popsal ředitel těžebních společností Sev.en energy Petr Lenc.
Vodík se vrátí do Ústí nad Labem
Například město Ústí nad Labem chce pořídit vozy městské hromadné dopravy na vodíkový pohon. První takový autobus má svézt cestující za dva roky. „Máme v blízkosti chemičku, která nám bude dodávat vodík. Provozní náklady budou srovnatelné s provozními náklady na provoz autobusu na naftu,“ řekla náměstkyně pro ekonomii a obchod Dopravního podniku města Ústí nad Labem Simona Mohacsi.
V Ústí nad Labem využívali vodík už před více než sto lety k výrobě margarínu. Ztužovna byla první na pevninské Evropě a čtvrtá na světě. Obří stroje se v těchto dnech stěhovaly do muzea.