U Českého ráje se jde peticí proti stožárům vysokého napětí

Turnov - Část obyvatel Turnova se postavila proti sloupům vysokého napětí, kterými ČEZ nahrazuje starší vedení. Desítky lidí už podepsaly petici, ve které požadují, aby se rekonstrukce zastavila. Sloupy jsou totiž vyšší, než se plánovalo, a podle místních hyzdí krajinu nedaleko Českého ráje.

Místní obyvatelé mluví o nepříjemném překvapení. Na dohled pískovcových skal v Českém ráji vyrostly v minulých týdnech sloupy vysokého napětí. Ty podle kritiků negativně ovlivní pohled na známá místa v Českém ráji, třeba z vyhlídek Hlavatice nebo Kozákov.

Český ráj - pohled z rozhledny Kozákov
Zdroj: ČT24/Adéla Pobořilová

„Jsme samozřejmě nuceni řídit se platnými technickými normami. Postupujeme podle zákona a stožáry jsou vyšší jen v některých případech, a to maximálně o pět až deset metrů,“ řekla mluvčí ČEZ Šárka Beránková. ČEZ má ovšem pro stavbu pět let staré platné povolení a také vyjádření chráněné krajinné oblasti. Technologie se mění a vedení se technicky konstruují jinak než před padesáti lety.

Příliš vysoké, příliš emocí

Oproti staršímu vedení narostla výška. Místní občan Stanislav Šolc se ale s rozdílem nechtěl smířit. „Sloupy byly zhruba poloviční. Dneska jsou kolem dvaceti čtyř až dvaceti osmi metrů oproti stávajícím,“ uvedl Šolc. Rozhodl se tak zorganizovat petici, aby vzal ČEZ na vědomí nespokojenost lidí. Přes padesát lidí se už podepsalo pod požadavek, aby se rekonstrukce zastavila. Při sběru obešli nejen Turnov, ale i další obyvatele, kterých se to týká, třeba v Pelešanech nebo Kamenci.

Když stožáry nevadí, tak není kapacita

V jiných obcích mají zcela jiný problém. Stožáry vysokého napětí už lemují cesty na Svitavsku a Chrudimsku, ale jejich kapacita nestačí, a tak se nemohou některé obce k síti připojit. Nedostatek elektrické energie blokuje další rozvoj tohoto regionu. „Moc nás překvapilo, že se v dnešní době stane to, že se nemůže postavit malá dílna nebo malý provoz, protože není elektřina,“ řekl místostarosta Hlinska Zdeněk Eis (ČSSD).

Společnost ČEZ musí regulovat a omezovat připojování nových odběratelů. Na posílení soustavy mezi Hlinskem a Poličkou pracuje už od roku 2007. Brzdí je ale třeba v Borové, kde sepisovali proti plánované trase vedení petici. Do jednání mezi majiteli pozemků a firmou ČEZ se vložil hejtman a starostové dotčených obcí. Nový návrh finančního vypořádání teď výstavbu sítě posouvá dál. „Projednávání samozřejmě budou individuální, v některých případech se cena může vyšplhat až na 1,5násobek ceny určené znaleckým posudkem,“ uvedla mluvčí ČEZ Beránková. Nová distribuční síť včetně rozvodny bude stát 740 milionů korun. Se začátkem výstavby se počítá v roce 2017.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 9 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 13 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 16 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 18 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 19 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...