Liberecký kraj kritizuje podmínky, za kterých chce vláda rozdělovat dotace na nákup nových vlaků. Z Operačního programu Doprava 2 by totiž měly jít peníze především na pořízení elektrických vlaků. V celém Libereckém kraji však není ani metr elektrizované železniční trati. Hejtman proto žádá změnu podmínek.
Tratě bez trolejí, kraj bez dotací. V Liberci se nelíbí podmínky operačního programu
Cestování vlakem v Libereckém kraji v sobě skrývá paradox. Zatímco vozový park patří k nejmodernějším v Česku a s výjimkou jilemnické lokálky jezdí takřka výhradně vlaky vyrobené nebo alespoň rekonstruované po roce 1995, tratě jsou naopak jedny z nejpomalejších v Česku a žádná z nich není elektrizovaná.
Kvůli špatné infrastruktuře však kraji hrozí, že se zase začne zhoršovat i kvalita vozidel. Podle podmínek, které prosazuje vláda, ho totiž obejdou dotace na nové vlaky. Kabinet chce, aby se program Doprava 2 zaměřil na vozidla v elektrické trakci. Liberecký kraj přitom počítal s tím, že vypíše soutěž na linky z Turnova do Liberce, Semil a Mladé Boleslavi a z České Lípy do středních Čech a vítězi zprostředkuje dotace na nákup nových motorových vlaků za zhruba 600 milionů korun.
Od pořízení nových vlaků pro další linky si slibuje podobný výsledek jako tam, kde již jezdí. „Nasazení moderních vlaků a pravidelný jízdní řád na Frýdlantsku, Tanvaldsku a Hrádecku se odrazily pozitivně. V některých případech se počet cestujících zvýšil o téměř polovinu v porovnání s původním stavem,“ upozornil hejtman Martin Půta (STAN). Aby nemusel své budoucí úmysly přehodnotit, poslal kraj vládě k chystaným dotačním pravidlům důrazné připomínky.
Elektřina nad koleje v Libereckém kraji zatím nemíří. „Bohužel u nás zatím ministerstvo dopravy žádnou trať neelektrizovalo a ani to v blízkém čase neplánuje,“ podotkl hejtman. Správa železniční dopravní cesty přitom v posledních dvou letech investovala do tratí v regionu přes tři miliardy korun. Bylo to ale především proto, že byly některé trati ve velmi špatném stavu, České dráhy si před rekonstrukcí dokonce stěžovaly na poškození vlaků. „Tratě byly zastaralé, v nedobrém stavu, prvky byly za svou životností. Smyslem bylo zvýšit traťovou rychlost, zkrátit jízdní dobu, zajistit bezpečnost a spolehlivost železničního provozu,“ popsal Bohuslav Navrátil ze SŽDC.
Liberecký kraj je v Česku jediný, který zcela postrádá elektrizované tratě. Současně je Liberec jediným krajským městem, které nemá přímé železniční spojení s Prahou. Bez přestupu bylo možné svézt se z Liberce do Prahy vlakem naposledy v roce 2005, tehdy však jezdily přímé vozy už jen jednou týdně. V současnosti je možné cestovat s rychlým přestupem v Turnově. Hejtmanství však o obnovení přímého spojení stojí. Martin Půta se ovšem zmiňuje o rychlém železničním spojení, které na současných tratích není možné. Motorové rychlíky jezdí z pražského hlavního nádraží do Liberce dvě a půl hodiny (včetně devíti minut na přestup). Autobusem a metrem je možné obdobnou trasu absolvovat o více než půl hodiny rychleji.