Labe se po osmiměsíční pauze opět začíná zaplňovat vodou a lodním provozem. Po dlouhotrvajícím suchu hladina stoupla natolik, že nákladní lodě můžou znovu vyplout. Rušno je i v děčínských loděnicích, které extrémní sucho přežily hlavně díky výrobě nových plavidel.
Sucho na několik měsíců zastavilo provoz na Labi. Teď se na něj znovu vrací život
„Zájem o opravy je, ale nemohli jsme opravovat, protože se sem nedostaly lodě,“ uvedl provozní ředitel České loděnice Petr Honzajk.
Jde přitom už o čtvrtou sezonu v řadě, kdy lodě nemohly plout. Hladina Labe se v létě dostala i pod metr a půl. Teď je jednou tak vysoko. Téměř třímetrové hladiny využívá i poslední zadokolesový remorkér v Česku – Beskydy, který přepravuje nákladní lodě do přístavu.
„Přepravci nemají nasmlouvané žádné přepravy, protože nebyla voda, a takhle narychlo něco sjednat asi není jednoduché,“ říká Jiří Mach z Povodí Labe.
Dobré splavnosti Labe využívají i správci řeky. „My to využíváme ke kontrole plavebního značení, plovoucích bójí, protože za loňský rok jsme nemohli zkontrolovat jejich uložení a upevnění ke dnu,“ vysvětlil Mach.
Mnohamilionové ztráty kvůli suchu očekávají firmy závislé na řece i letos. Rejdaři proto budou posílat své lodě do zahraničí a loděnice plánují využít dotace na opravy plavidel nabízené státem.