O licenci strojvůdce žádá stále více lidí, přesto je jich málo. Podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře jen státním společnostem, Českým drahám a ČD Cargu, chybí zhruba 200 strojvůdců. O studium této profese ale na středních školách na Moravě příliš velký zájem není, jak zjistila redaktorka České televize Monika Fleischmannová.
Strojvedoucích je málo. Zkoušky složí jen polovina žadatelů
Náročné jsou zejména zdravotní a psychologické testy, kterými musí budoucí strojvůdce projít. „Musí mít také maturitu, dvacet let a roční výcvik,“ dodala Monika Fleischmannová.
Ke zkouškám pro získání licence strojvůdce přišlo loni v Česku 1013 lidí. Poprvé počet žádostí překročil tisíc, meziročně to představuje nárůst o 240 žádostí.
I přes rostoucí zájem o tuto profesi je počet strojvedoucích na české železnici stále nedostatečný. Ve zkouškách o získání oprávnění pro řízení lokomotiv uspěje zhruba polovina uchazečů. Loni to bylo 526 lidí. V Česku je zhruba 9500 lidí, kteří mohou řídit vlaky na regionálních a celostátních drahách, a dalších 7400, přesto jich podle Koláře stovky chybí. Zájem o tuto profesi mají v posledních letech i ženy, přestože ještě nedávno šlo o téměř výhradně mužské povolání.
Licenci drží desítky žen
Nyní má licenci 30 žen. Loni drážní úřad vydal licenci sedmi ženám, rok předtím osmi. Ve zkouškách jsou procentuálně úspěšnější než muži. Podle Koláře je to dáno mimo jiné tím, že ženy chodí ke zkouškám pouze tehdy, když mají o povolání strojvůdce skutečně zájem. Naopak mnoho mužských uchazečů to jde jen zkusit.
Podmínkou pro účast na zkouškách jsou přitom kurzy, během kterých musejí zájemci absolvovat 120 hodin teoretické přípravy. Nyní je v Česku 12 certifikovaných školicích středisek. Ceny kurzů začínají na 14 000 korunách, řekl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.