Strojvedoucích je žalostně málo. Zaškolují se na ně i ženy

Vlaky začínají řídit i ženy (zdroj: ČT24)

V Moravskoslezském kraji lidí bez zaměstnání mírně přibylo. Jejich podíl v kraji se v prosinci zvýšil o 0,4 procentního bodu na 7,5 procenta. Strojvedoucí se však o umístění na trhu práce bát nemusejí. V některých firmách už proto na těžkou profesi připravují ženy. Například v jedné z největších hutí v republice se snaží nové řidiče lokomotiv vychovat hned ve třech souběžných kurzech najednou.

Za řídící jednotkou lokomotivy sedává Michal Bujnoch teprve druhý týden. A stále se učí. Celý život se přitom živil jako zámečník. „Naskytla se mi příležitost a beru to jako rozšíření svých dovedností,“ uvedl.

Právě o strojvedoucí mají zájem v hutní firmě ArcelorMittal Ostrava. „O profesi je zájem nejen u nás ve společnosti,“ dodal Libor Myslivec, specialista železniční dopravy s tím, že se o lidi schopné vykonávat tuto pozici „přetahují“ s hutěmi i klasičtí dopravci.

Například České dráhy by rády obsadily hned čtyři volná místa – v Olomouci, České Třebové, Praze a Plzni. Vhodného kandidáta na stejnou pozici hledá také konkurenční RegioJet podnikatele Romana Jančury. Informace vyplývají z webových stránek daných společností.

Nezaměstnanost v Moravskoslezském kraji v prosinci 2016
Zdroj: MPSV

Nedostatek strojvedoucích nevyřešila ani automatizace

V Ostravském Mittalu nyní pracuje 90 strojvedoucích. „Přijmout by tady mohli okamžitě dalších patnáct,“ zjistila redaktorka České televize Pavla Daňková. A to přesto, že zde nedávno automatizovali provoz hasicích vozů na koksovně a vozy zde tak jezdí samy, bez strojníků. Firma je nyní může využít jako strojvedoucí, sdělila mluvčí AMO Barbora Černá Dvořáková. Ani to však nestačí.

Na svou první jízdu lokomotivou tak vyrazila počátkem ledna i Ivona Krejčí. Původně pracovala na montovně. Zaměstnání se rozhodla změnit těsně před padesátkou. Nyní se učí „poznávat mašinu“. Práce se jí zatím líbí.

Vychovat strojvůdce trvá minimálně čtvrt roku. V Ostravském Mittalu jich letos vyškolí téměř tři desítky. Nejtěžší podmínkou, aby mohli získat novou práci, je složení závěrečných zkoušek u drážní inspekce.

ArcelorMittal Ostrava vyrábí ročně více než dva miliony tun oceli. Své výrobky vyváží do více než 40 zemí. Podnik má i s dceřinými společnostmi víc než 7200 zaměstnanců.