Špatný stav Velkého náměstí v Hradci Králové má vyřešit rekonstrukce

3 minuty
Události v regionech: Velké náměstí v Hradci Králové se propadá
Zdroj: ČT24

Už víc než patnáct let chce Hradec Králové opravit historické náměstí v centru. Některé chodníky jsou v havarijním stavu a rekonstrukci potřebují i silnice. Radnice vyčlenila peníze na projektovou dokumentaci. Celkové opravy ale nestihne dřív než za tři roky.

Jízda autem i chůze po Velkém náměstí v Hradci Králové jsou jen pro otrlé. V historickém centru se vlní silnice i chodníky. Na jednom z míst se před několika týdny chodník propadl úplně vinou letité kanalizační přípojky. Většinou jsou ještě původní a tomu odpovídá jejich stav, vysvětluje mluvčí Královéhradecké provozní Jitka Zoubková. „Řešením je jejich výměna, která je plánována v rámci rekonstrukce Velkého náměstí,“ dodala.

O tu se radnice v Hradci Králové pokouší už od roku 2010, kdy představila velkolepý plán na jeho opravu za zhruba 150 milionů korun. Plány ale ztroskotaly především kvůli nevoli místních, kterým vadilo, že se zruší zdejší velké parkoviště.

„Máme potvrzeno z celé Evropy, že prostranství, která jsou více pro lidi a méně pro auta, jsou výrazně lepší pro podnikání například restaurací,“ tvrdí náměstek primátorky Hradce Králové Lukáš Řádek (TOP 09).

„Potřebovaly by opravit chodníky, silnice. Ta se opravuje průběžně, takové to flikování, ale komplexně to zatím je podle mě v nedohlednu. Proč to jinde jde, ale tady ne, to nechápu,“ říká provozovatelka jednoho z obchodů na náměstí Eva Janečková.

S redukcí parkovacích míst počítá i přepracovaný projekt

Přepracovaný projekt představený začátkem roku stále počítá s redukcí parkovacích míst i jejich přeskupením. Podle Karla Pohnera, který v centru dlouhé roky bydlí a podniká, návrh není dobrý. Přivítal by v historickém centru podzemní stání. „To by vyřešilo úplně všechno, byl to návrh předchozí garnitury. Bohužel se to nerealizuje. Tímto projektem se to zastaví a budou tady parkovat auta přímo u zahrádek, což je velká škoda, protože podloubí je těžištěm Hradce pro pěší a ti by tady měli zůstat,“ míní Pohner.

Zastupitelé v úterý schválili dalších 20 milionů korun na pořízení projektové dokumentace. Ta bude dohromady za 30 milionů. „V příštích dnech a týdnech bude investiční odbor připravovat vypsání výběrového řízení na tento stupeň projektové dokumentace,“ upřesňuje Řádek.

Podle optimistického scénáře by dokumentaci mohl mít hotovou za dva roky. Samotná rekonstrukce by mohla začít v roce 2028. Tedy více než dvacet let poté, co ji Hradec začal připravovat.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 4 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 5 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánovčera v 18:56

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47
Načítání...