Policie a Drážní inspekce vyšetřují sobotní nehodu na lanovce v Karlově pod Pradědem. Zranil se při ní devětačtyřicetiletý lyžař, který spadl ze třímetrové výšky, když se uvolnila sedačka. Podle drážních inspektorů jsou podobné incidenty na horách výjimečné, od začátku roku ovšem bylo výrazných komplikací s lanovkami hned několik.
Sobotní nehodu lanovky v Jeseníkách vyšetřuje policie
V Jeseníkách se v sobotu sedačka se uvolnila zhruba ve výšce tří metrů nad zemí a spadla chvíli poté, kdy odjela ze stanice. Podle provozovatelů může za nehodu prasklé silikonové kolečko, které by mělo tlakem připojit sedačku k ocelovému lanu. To se ale nestalo, sedačka se k lanu nepřitiskla a byla zavěšená jen volně.
Spolu s ní spadl z třímetrové výšky i devětačtyřicetiletý lyžař; na žádné zranění si nejdřív nestěžoval, později ho ale prohlédla horská služba a vrtulník pak transportoval do Ostravy. Jak informovala mluvčí zdejší fakultní nemocnice Naďa Chattová, pacient je v pořádku a v nejbližších dnech bude propuštěn do domácího ošetřování.
Problematická sedačka s číslem 29 je teď mimo provoz, na lanovku se vrátí, až skončí vyšetřování. „V rámci předběžného prošetření to vypadá, že pravděpodobnou příčinou té mimořádné události bude technická závada,“ informoval mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Deset případů ročně
Podle inspekce jde na našich horách o velmi ojedinělý případ, přesto v lednu a v únoru už řešila sedm mimořádných událostí. Ve skiparku Filipovice na Jesenicku se minulou sobotu odpoledne kvůli technické závadě zastavila dvousedačková lanovka. Hasiči a horská služba z ní dostali na zem více než padesátku lidí, zasahoval také policejní vrtulník. Havárie se obešla bez zranění.
Letos v lednu potom záchranáři zasahovali u podobné události v areálu Buková hora v Červené Vodě na Orlickoústecku. Sedačková lanovka se tam zastavila poté, co na ni spadl strom. Hasiči z ní evakuovali jednasedmdesát lyžařů, nikdo nebyl zraněný nebo podchlazený. Jejich zásah trval zhruba tři hodiny.
Drážní inspekce nicméně uvádí, že podobných případů ročně bývá do deseti. „Zhruba v devadesáti procentech případů se jedná o újmu na zdraví cestujícího, která vznikne buď při nastupování, nebo vystupování. Ve většině případů se jedná o chybu cestujícího,“ podotkl Drápal.