Řidiči kamionů riskují, nehod přibývá. Podle policistů se dopravci snaží dohnat ztráty z loňska

Nehod kamionů přibývá (zdroj: ČT24)

Dopravní policie eviduje nárůst nehod kamionů a všímá si, že jejich řidiči v poslední době mnohem víc riskují. Auta jsou navíc často přetížená. Policisté se domnívají, že je to kvůli ztrátám z minulého roku, které se dopravci snaží dohnat nebo nahradit.

Nehod kamionů bylo podle policejních statistik jen za první pololetí zhruba o pětinu víc než loni. Kvůli koronavirovým opatřením na hranicích jich bylo na silnicích méně, teď se podle policistů jejich počet vrací k normálu. A s tím roste i počet nehod.

Jen v Ústeckém kraji se jich letos stalo už přes pět set. Jeden z řidičů se například nestrefil do tunelu, z kabiny vyskočil. O tři kilometry dál ve stejnou dobu další při nehodě zemřel. „V mlze nesnížil rychlost jízdy, nevěnoval se řízení a narazil do vozidla stojícího před ním,“ řekl dopravní policista Lukáš Polan. Další řidič kamionu byl opilý a dostal smyk.

Přetížené jsou kamiony i dodávky

Problémem jsou i nadměrné náklady. „Rychlý restart, snaha dohnat ekonomické ztráty je vede k tomu, že se chovají často nezodpovědně,“ řekl vedoucí dopravní policie Ústeckého kraje Jiří Ušák.

Dopravní policisté proto zintenzivňují kontroly, které často přesouvají na noční hodiny. To podle nich jezdí nejvíc přetížených aut. Novým trendem jsou podle nich přetížené dodávky. „Řidiči nemusí mít profesní osvědčení, nemusí dodržovat bezpečnostní přestávky, ale dodávka uveze jako náklaďák,“ vysvětlil Ušák.

Při poslední kontrolní akci policisté za první tři hodiny z dálnice D8 stáhli a zkontrolovali na čtyřicet aut. Někteří z řidičů telefonovali za jízdy, jiní neměli bezpečnostní pásy. Akce se konala na největším odstavném parkovišti před hranicemi s Německem. Řidiči měli možnost vyzkoušet si i speciální simulátor. Jeho součástí jsou i odlehčené atrapy skutečných věcí, které v kabině vozí, aby si uvědomili, že je při nehodě mohou i zabít.

Chování řidičů

Celkově byl loňský rok, co se týče nehodovosti, nejméně tragický za celých padesát let, co policie ucelené statistiky sestavuje. Nejčastější příčiny nehod se dlouhodobě nemění.

Ani návyky řidičů se podle vedoucího oddělení BESIP Tomáše Neřolda během pandemie na silnicích nezměnily. Řidičské chování je věc dlouhodobá, která se nezmění za pár měsíců. „Za období protiepidemických opatření se leccos změnilo z toho důvodu, že jsme měli méně dopravy. To období končí a teď se evidentně vracíme do normálu, ale neměli bychom považovat za přijatelné, že máme ročně zhruba pět set lidí, co na silnici zemřou,“ uvedl v pořadu Události, komentáře. 

Události, komentáře: Tomáš Neřold k novým statistikám nehodovosti (zdroj: ČT24)