Prodloužená Rudná stále nezná termín dokončení. Potíže jsou s vyvlastněním i se studií EIA

Problémy s dokončením Rudné (zdroj: ČT24)

Termín dokončení prodloužené Rudné, která je klíčová pro silniční spojení Ostravy s Opavou, zatím není jasný. Projekt brzdí chybějící studie vlivů na životní prostředí (EIA) a potíže s vyvlastněním pozemku. „Ředitelství silnic a dálnic je musí zahájit znovu, podle náměstka hejtmana Jakuba Unucky (ODS) se změnil právní stav a také rozhodnutí katastrálního úřadu,“ zjistila redaktorka České televize Martina Koziolová.

Zatímco EIA by mohla být hotová letos v říjnu, vyvlastňovací řízení se podaří dokončit možná až koncem příštího roku. Už dříve to oznámil moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák (ANO). Na prodloužené Rudné zbývá dostavět poslední zhruba čtyřsetmetrový úsek.

„EIA byla zahájena tak, jak jsme slíbili,“ řekl Vondrák. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podle něj dodalo veškeré podklady a ministerstvo životního prostředí proces EIA zahájilo. „Takže to vypadá tak, že by to rozhodnutí mohlo být koncem října letošního roku,“ uvedl hejtman. Komplikovanější je podle něj situace kolem pozemku s věcným břemenem, kde začíná vyvlastňovací řízení.

„Bohužel, tyto dvě věci nejsou v naší gesci. Nicméně vyvíjíme maximálně možný tlak na všechny úřady, které jsou dotčené, včetně ministerstva, ŘSD a právníků, aby tyto věci byly dotaženy do konce co nejrychleji,“ doplnil.

Řekl bych, že vlastně zbývá už teď jediné, a to je vyvlastnění respektive případná dohoda o vykoupení toho břemene, aby ta stavba mohla být dokončena.
Ivo Vondrák
moravskoslezský hejtman

S majitelem pozemku se hejtman setkal osobně. Překvapilo ho prý, že návrhy, které zaznívaly, byly nekonzistentní a požadavky se zvyšovaly. Kraj by to mohlo přijít i na desítky milionů korun. „Považuju to za nemorální, neetické a považuju to za neseriózní ze strany člověka, který vlastní takovéto břemeno, že takto v podstatě vydírá desetitisíce obyvatel Ostravy-Poruby,“ řekl hejtman.

Jak dlouho vyvlastňovací řízení potrvá, podle něj není možné říct. „Hovoří se, že do konce roku 2018 by to mohlo být. Ale možná to bude i dřív, pokud se třeba dohodneme na vykoupení, které bude v rámci zákonných norem, které tento stát dává právě k takovýmto účelům,“ sdělil Vondrák. 

Klíčová pro Opavu i Porubu

Stavba protahuje důležitou Rudnou silnici až k výpadovce na Opavu a dál na Krnov či do Polska. Stavba má zrychlit dopravu a zvýšit její bezpečnost, ale také ulevit přetíženým ulicím v ostravské čtvrti Poruba. Silnice je klíčová pro spojení obou měst.

Nová část začíná na hranicích Ostravy, obkrouží obce Velká Polom a Hrabyně a v Mokrých Lazcích se napojí na původní silnici. Téměř desetikilometrový úsek stál zhruba 4,5 miliardy korun. Otevřen byl již loni.