Praha - Praha podá ústavní stížnost kvůli odhlučnění magistrály v ulici 5. května, které jí loni nařídil Nejvyšší soud (NS). Rozhodla o tom dnes rada hlavního města. Podle vedení města je v současné době rozsudek nevykonatelný - například záměr vybudovat protihlukové stěny zhatili místní obyvatelé.
Praha podá ústavní stížnost kvůli odhlučnění magistrály
Nejvyšší soud Praze nařídil, aby snížila hlukové zatížení v okolí magistrály. Na hluk kolem ní si totiž dlouhodobě stěžují lidé, kteří žijí v ulici 5. května. Městský soud v Praze už v roce 2008 rozhodl, že hlavní město musí do roka snížit hluk v bytech kolem magistrály na 45 decibelů ve dne a 35 decibelů po 22:00. Praha se ale obrátila s dovoláním na NS, který rozsudek městského soudu loni v prosinci potvrdil.
Podle vedení města ale nebylo možné rozsudek naplnit. Proti hluku totiž chtěla Praha mimo jiné bojovat pomocí osmimetrových protihlukových stěn, proti kterým se ale postavili místní obyvatelé. Vadí jim, že by zábrany snížily hluk pouze v prvních třech patrech domů a navíc by se hluk odrazil na druhou stranu silnice, kde by byla situace ještě horší. „Je zcela absurdní, že nám magistrát vyčítá, že jsme zabránili výstavbě protihlukových stěn, když by měly vést podél nájezdových a sjízdných ramp, které by k nám přivedly dalších tisíce aut,“ tvrdí ale Alžběta Rajchrtová, advokátka Sdružení obyvatel severojižní magistrály. Rajchrtová se domnívá, že by Praha měla přijít s jinými návrhy, jak nadměrný hluk řešit. Sdružení navíc hrozí, že pokud do ledna příštího roku Praha nepodnikne žádná protihluková opatření, bude si naplňování rozsudku vynucovat opakovaným ukládáním pokut.
Kromě úmyslu vybudovat protihlukovou stěnu také Praha snížila na magistrále v úseku ulice 5. května rychlost ze 70 na 50 kilometrů v hodině. „Řešení vidím v dobudování pražského komunikačního systému a přirozeném snížení významu severojižní magistrály,“ uvedl ve Studiu ČT24 Jiří Landa, ředitel oblasti dopravy z Dopravního inženýrství CityPlan.
Obyvatelé chtějí, aby město řešilo dopravu komplexně, navrhovali vybudování ochranného tunelu z tvrzeného skla a zavedení mýtného už od křížení Jižní spojky s magistrálou. „Tubus je přiměřeně nákladná stavba, která má značné účinky hlukového útlumu. Je to určitá cesta, která nemá mnohamiliardové náklady. Nicméně není to žádná krása u takového tubusu bydlet,“ zmínil pro a proti existence tubusu Landa. Podobné řešení najdeme v pražských Řepích a v Hradci Králové. Současné vedení radnice o tom nechce ale slyšet.