Praha – Na propojení svých integrovaných dopravních systémů se začaly připravovat Praha a Středočeský kraj. Dopravní výbory obou regionů schválily vznik léta odříkaného jednotného systému, ještě se k nim ale musí vyjádřit rady. Změna by se měla dotknout především cestujících ve Středočeském kraji, který dnes má svoji Středočeskou integrovanou dopravu, ale současně se podílí na provozu Pražské integrované dopravy. Oba systémy přitom mají odlišný systém linek i různé odbavovací systémy.
Praha a střední Čechy se vracejí k úvahám o společné veřejné dopravě
Pražská integrovaná doprava a Středočeská integrovaná doprava se na mnoha místech prolínají a vzájemně se doplňují, přitom však nemají společnou organizaci ani jednotné jízdenky. Pražský magistrát a středočeský krajský úřad propojení obou dopravních systémů léta odmítaly, teď by se to ale mohlo změnit. Zatím vznik jednotného systému schválily oba dopravní výbory, posvěcení radních by nemělo být problematické. „Propojení Středočeské a Pražské integrované dopravy může odstranit přepravní duplicity, tj. překrývání spojů na jedné trase, a zlepšit fungování veřejné hromadné dopravy při zpožděních,“ těší se na společný systém středočeský hejtman Josef Řihák (ČSSD). Nadšen je z této představy i náměstek pražského primátora pro dopravu Jiří Pařízek (TOP 09). „Sjednocený systém bude motivovat co největší počet obyvatel Prahy i Středočechů k využívání rychlé, pohodlné a atraktivní veřejné dopravy a bude mít pozitivní vliv na zlepšení pracovní mobility obyvatel, a tím i zmírnění nezaměstnanosti,“ řekl.
Překážky na cestě ke vzniku jednotného systému přesto jsou. Podle členky toho středočeského, opoziční zastupitelky Věry Kovářové (TOP 09), zatím není jasné, kdo bude společný dopravní systém řídit. Vedení kraje prosazuje, aby se doprava objednávala podobně jako dosud – každý region na svém. Zastupitelka a podobně i Pražané tvrdí, že by nad společným systémem měla bdít pouze jedna zastřešující organizace. „To je, jako by chtěli, aby jeden kraj měl dva hejtmany – to nikdy nemůže fungovat,“ podotkla Kovářová.
Klíčové rozhodnutí je teď na radních. Oba kraje už oznámily, že v případě, že jednotný systém schválí, začne příprava jednotného dopravního systému již v příštím roce.
Pražská integrovaná doprava ve své příměstské části zahrnuje železniční linky S a autobusy linek série 300 a 400. Není na celém středočeském území, má pásmový tarif, jehož centrem je území hlavního města a je vytvořen pro dojíždění do Prahy z okolí. Středočeská integrovaná doprava naproti tomu zahrnuje pouze autobusové linky, má zónový tarif, se kterým lze cestovat po celém regionu, nikoli však linkami PID. Součástí SID není Praha, resp. její MHD, cestující ze středočeských autobusových linek si tak na konečné musí kupovat nové jízdenky.
V minulosti však hrozil rozpad zdvojeného systému, Středočeský kraj se chystal vypovědět smlouvu organizátorovi Pražské integrované dopravy (společnosti ROPID) a veškerou dopravu v kraji organizovat sám – ovšem bez návaznosti na dopravu v Praze a bez jednotného tarifu. Spor se vyhrotil loni na jaře, utichl však záhy po rezignaci tehdejšího středočeského hejtmana Ratha.