Pozůstalí po obětech a účastníci nehody vlaku ve Studénce, který narazil v devadesátikilometrové rychlosti do mostní konstrukce, uctili památku obětí neštěstí. V roce 2008 si vyžádalo osm mrtvých a bezmála sto zraněných. Viník nehody stále není znám. Soud čeká na posudek zabývající se statikou mostních pilířů. Ten by měl být hotov v září. Neštěstí ve Studénce se věnoval i pondělní pořad 90' ČT24.
Pozůstalí po osmi letech vzpomínali na tragédii ve Studénce. Viník stále není znám
Před desátou hodinou začali na místo neštěstí docházet první lidé. „Během hodiny se zde sešlo asi dvacet lidí. Přinesli květiny, svíčky, byli mezi nimi i příbuzní cestujících,“ sdělila redaktorka České televize Lucie Poništová, která dění sledovala.
K památníku, který tragickou událost ve Studénce připomíná, přišla i přímá účastnice nehody zdravotní sestra Naděžda Tomčíková, která pomáhala zachraňovat cestující z vlaku. „Sama jsem byla po operaci zad. Byla jsem v lázních v Karviné, odkud jsem se po měsíční léčbě vracela vlakem domů,“ zavzpomínala na událost.
Tehdejší dění si prý pamatuje naprosto přesně. „Seděla jsem ve druhém vagónu,“ uvedla s tím, že vlak byl plně obsazený a cestovalo v něm asi čtyři sta lidí. Mezi nimi bylo mnoho mladých lidí, kteří cestovali do Prahy na koncert Iron Maiden, doplnila. V okamžik srážky vlaku s mostem cítila „nárazy, které se stupňovaly“.
V mezinárodním rychlíku Comenius, který 8. srpna 2008 narazil do mostu, na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, další dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo celkem 95 pasažérů a škoda přesáhla 177 milionů korun.
Podle obžaloby byla příčinou tragické nehody souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět zaměstnanců subdodavatele – firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.
Viník nehody stále neznámý
Viník nehody není znám ani dnes, na což poukazují mimo jiné pozůstalí, které zastupuje Naděžda Tomčíková. „Zdá se nám to dlouho, lidé jsou nešťastní. Pokud se stalo něco hrozného, měl by přijít nějaký trest,“ poznamenala.
Novojičínský okresní soud stále čeká na pravděpodobně finální znalecký posudek v kauze železničního neštěstí. Po dodání očekávaného posudku by přitom mohl proces s desítkou obžalovaných skončit vynesením rozsudku. Expertizu vyhotoví odborníci Dopravní fakulty Jana Pernera z pardubické univerzity, kteří prozkoumají nosnost konstrukčních prvků.
Podle soudce bude posudek posledním důkazem, který by byl během hlavního líčení předložen. Následně sice budou moci žalobce, obhájce či obžalovaní navrhnout a předvolat další svědky. Podle předsedy senátu je ale nepravděpodobné, že by další návrhy na doplnění dokazování připustil. „Další svědci by nám už nic dalšího neobjasnili,“ míní.
„Technický experiment se uskuteční v září,“ uvedl děkan fakulty Ivo Drahotský. Při zátěžové zkoušce nebude použit model, ale skutečné podpěrné konstrukce odpovídající těm, které stavbaři použili ve Studénce. Experiment bude klíčový pro vypracování znaleckého posudku k příčinám nehody, od které dnes uplynulo osm let. „Na jeho základě budeme formulovat závěry posudku. Samotný posudek pak co v nejkratší době vypracujeme a zašleme soudu,“ dodal Drahotský.
Experti Univerzity Pardubice z Ústavu pro analýzu dopravních nehod už na posudku pracují řadu měsíců. Podle děkana Drahotského je to dáno především složitostí případu. „Soud nás k případu přibral loni. Spis má 11 000 stran, se kterými jsme se museli seznámit. I to ovlivní délku práce na znaleckém posudku,“ vysvětlil.
Bývalá ministryně spravedlnosti Helena Válková (ANO) v Událostech, komentářích souhlasila, že jde o velmi komplikovaný případ: „Na druhou stranu ten čas, který tomu byl věnován, je nepřiměřeně dlouhý.“ Předseda KSČM Vojtěch Filip pak dodal, že se soudce nesmí vymlouvat na soudní znalce, a pokud si znalecké posudky protiřečí, tak stanovit termín dalšího posudku.
Podle Válkové by české soudy obecně zrychlil nový trestní řád, který je prý zastaralý a obsahuje mnoho duplicit. Nový kodex měla Válková ještě coby ministryně jako svou prioritu, její nástupce Robert Pelikán (ANO) už prý ale nepočítá, že ho stihne do sněmovny předložit do konce volebního období.
Ve Studénce spadl most, havaroval zde i kamion
Severomoravská Studénka se v posledních letech stala místem dvou tragických železničních nehod. Nejprve zde v srpnu 2008 zahynulo osm lidí poté, co vlak EuroCity narazil do spadlé části mostní konstrukce. A před rokem 22. července zde zahynuli tři lidé, když vlak Pendolino narazil na přejezdu do kamionu.
Loňskou nehodu způsobil polský řidič kamionu, který vezl plechy z Polska do Maďarska. Na železniční přejezd vjel v době, kdy už svítila červená výstražná světla. Na kolejích jej uvěznily závory. Řidič se nepokusil závory prorazit a odstranit tak kamion z kolejí, ale zůstal sedět v kabině. Srážku přežil.