Projektantovi Trojské lávky Jiřímu Stráskému a také Antonínu Semeckému, který dříve měl na starost správu pražských mostů, hrozí soud. Upozornil na to deník Právo, podle kterého policie dokončila vyšetřování předloňského pádu lávky a navrhla státnímu zástupci, aby oba obžaloval. Za obecné ohrožení z nedbalosti by mužům hrozilo až osm let vězení, kdyby je soud uznal vinnými z neštěstí, při kterém utrpěli zranění čtyři lidé.
Pošlete projektanta Trojské lávky před soud, navrhli policisté žalobci. Spis má tisíce stran
Jiřímu Stráskému – profesorovi brněnského Vysokého učení technického a projektantovi mnoha mostů a lávek, které stojí po celém světě – hrozí soud za dílo staré přes 35 let, totiž za Trojskou lávku. Kvůli jejímu zřícení zároveň navrhla policie obžalovat bývalého vedoucího oddělení mostů Technické správy komunikací (TSK) hlavního města Prahy Antonína Semeckého.
„Vyšetřování ve věci pádu Trojské lávky bylo skončeno, policejní orgán poslal kompletní spisový materiál dozorovému státnímu zástupci s návrhem na podání obžaloby,“ řekl mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze Aleš Cimbala.
Podle mluvčího má spis přes šest tisíc stran, Právo psalo dokonce o dvaceti tisících stranách. Dozorující státní zástupce jej tedy bude nejspíše studovat několik měsíců, než se rozhodne, zda obžalobu skutečně podá. Podle policie Stráský a Semecký „vytvořili situaci ohrožující velké množství lidí nacházejících se na lávce“.
TSK podle vyšetřovatelů věděla od poloviny 90. let, že je lávka ve špatném a později havarijním stavu, což potvrdila řada kontrol i znaleckých posudků. Zatékalo do ní a korodovala nosná konstrukce, lana i výztuže betonových částí. Jejímu stavu nepomohly ani velké povodně, které v posledních dvou desetiletích zasáhly Prahu v čele s potopou z roku 2002.
Pád po 33 letech
Trojská lávka, která před koncem roku 2017 spadla, stála od roku 1984, vedla z Císařského ostrova k Trojskému zámku. V 80. letech nahradila jinou lávku zničenou při povodni na počátku desetiletí. Jiří Stráský ji vyprojektoval jako pracovník Dopravních staveb Olomouc, které lávku postavily společně s Vodními stavbami Praha.
Když se lávka zřítila, utrpěli zranění čtyři lidé, z toho dva vážné. Město každému ze zraněných dalo 50 tisíc korun a další odškodnění vyplatila dvěma ze zraněných pojišťovna. Jeho výši ale nesdělila.
Krátce po pádu lávky začal z Císařského ostrova do Troje jezdit přívoz, který se zprvu potýkal jednak s nedostatečnou kapacitou, jednak s častými výpadky provozu kvůli vysokému nebo naopak nízkému průtoku vody. Problém s kapacitou vyřešilo pořízení nové, větší lodě, kvůli průtoku ale občas nepluje ani ona.
Letos v listopadu začala i stavba nové lávky za 128 milionů korun. Hotová má být příští rok v říjnu. Podle městského radního pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) bude oproti původní zřícené lávce širší a také snáze kontrolovatelná. Má být také odolná vůči povodním. Po jejím otevření podle Scheinherra přestane jezdit přívoz.