Vchynice (Litoměřicko) - Už hotový a zatím neotevřený úsek dálnice D8 z Lovosic k obci Bílinka by měl dostat v příštích týdnech nové stavební povolení, které by na přelomu dubna a května nabylo právní moci. České televizi to řekli účastníci dnešního projednávání ve Vchynicích. Místní se ale obávají dalších zdržení, která by mohla způsobit intervence ekologických aktivistů, a hovoří až o půlročním průtahu navrch.
Po hotové části D8 se nejezdí, čeká se na nové povolení
Nový úsek dálnice o délce 3,7 kilometru je hotový už od prosince, otevření ale zhatily rozpory ve stavební dokumentaci. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž mělo v případě mostu u obce Vchynice povolení na úplně jinou konstrukci, než jaká nakonec vznikla. Povolená byla jedna konstrukce pro všechny pruhy, místo toho vznikla samostatná a oddělená konstrukce pro každý pár pruhů. Stavba je celkově jinak zkonstruovaná, na délku je složená z více dílů a neodpovídají ani rozměry - most je o 30 centimetrů delší a o 60 centimetrů užší. A zodpovědní si teď lámou hlavu, co s tím.
„Ze strany ŘSD je tato část dálnice po technické stránce připravena ke zprovoznění,“ řekla ČT mluvčí ředitelství Nina Ledvinová, termín otevření ale komentovat zatím nechtěla. Vyjadřovat se zatím nechtěli ani zástupci ministerstva dopravy. „Na tom jednání dospěli (lidé z ministerstva) k závěru, že to lze povolit, od všech účastníků dostali kladná stanoviska. Přesný termín ale nikdo zatím neřekl,“ prohlásil vedoucí stavebního úřadu v Lovosicích Petr Soldon. Odhadovaný termín nového otevření na konci dubna mohou zdržet ekologičtí aktivisté podáním rozkladu na ministerstvo. „Vždycky když byl nějaký termín, přidávaly se tři měsíce až půl roku. Pokud bude nějaký zásah ekologických organizací, může se to prodloužit,“ řekla dnes starostka Vchynic Jana Chládková. Nejaktivnější bojovník proti dostavbě D8, sdružení Děti Země, se k tomu sice nechystá, ale případným stěžovatelům dává dobré šance.
Starostka Vchynic Jana Chládková:
„Naši občané doufají, že bude úsek dálnice otevřen co nejdříve, protože situace je už opravdu neúnosná.“
„Žádné námitky jsme nepodávali, není tam z hlediska životního prostředí co řešit, ale nevím, jak se vypořádají s tím, že soud zneplatnil územní rozhodnutí,“ upozornil předseda Dětí Země Miroslav Patrik. „Buď to ministerstvo bude ignorovat, nebo počká tak pět měsíců na stanovisko Nejvyššího správního soudu,“ dodal.
V Hradci Králové se jezdí desítky let po nezkolaudovaném nadjezdu
V královéhradecké Okružní ulici jezdí už čtyřiatřicet let auta po nezkolaudovaném nadjezdu, který přitom patří k nejvytíženějším dopravním stavbám ve městě. Roky fungoval jen díky výjimkám. Kolaudaci dlouho bránili hygienici, protože stavba nesplňovala hlukové limity. Silničáři proto v roce 2008 investovali do protihlukových opatření s tím, že pak nadjezd příslušné schválení získá, k tomu ale nedošlo ani poté.
Důvodem jsou podle Ředitelství silnic a dálnic nevyjasněné majetkové vztahy k části pozemků pod sjezdovou rampou. Podle ŘSD v současnosti probíhá šetření ohledně vlastnictví klíčových pozemků, až bude vlastník znám, kolaudace bude možná.