Plzeň se chystá změnit chod veřejné dopravy. Příměstské linky by měly v budoucnu směřovat na čtyři uzlové terminály: na Borech, Slovanech a u hlavního nádraží, kde vznikne nová autobusová centrála.
Plzeňské příměstské linky mají mířit na čtyři nové terminály
Na každém z uzlů také budou moci cestující přestoupit na MHD a dál se dopravovat do centra města. Ve stamilionové investici mají pomoct evropské fondy.
Přestupní uzly vzniknou na náměstí Milady Horákové na Slovanech, na Borech (Kaplířova ul.), Borských polích (U Letiště) a především v Šumavské ulici nedaleko hlavního nádraží.
Tento terminál považuje radnice za klíčový, protože pasažérům neumožní jen přestup na MHD a autobusy, ale i vazbu na osobní vlaky a rychlíky. Odstranit má i stávající vzdálenost mezi hlavním železničním a autobusovým uzlem.
„Dnes je vlakové nádraží 3,5 kilometru od centrálního autobusového nádraží, což hned tak nějaké město nemá,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík (KDU-ČSL).
Po dokončení komunikace I/20 z Lochotína k průmyslové zóně v Jateční budou k nádraží jezdit také linkové autobusy. Skanska rovněž buduje z nádraží nový podchod, který propojí nástupiště se Šumavskou ulicí i terminálem.
Po jeho dokončení se bude postupně snižovat význam centrálního autobusového nádraží v Husově ulici, dosud klíčového bodu pro všechny veřejné linky plzeňské aglomerace.
Terminál u nádraží vyjde na 120 milionů
Na všechny čtyři terminály se už zpracovávají prováděcí projekty, stavba si vyžádá stamiliony. Jen ústřední terminál u nádraží, jehož stavba má začít příští rok, vychází bez výkupů pozemků na 120 milionů korun.
Město nyní čeká na to, až budou vyhlášeny unijní dotační výzvy programu ITI (integrované teritoriální investice). „Spolu se západním okruhem a tramvajovou tratí k univerzitě jsou autobusové terminály hlavními nosnými projekty strategie ITI,“ uvedl Náhlík. V případě nového hlavního autobusového nádraží Plzeň doufá v pětaosmdesátiprocentní evropskou dotaci.
Plzeň si od změn v autobusové dopravě slibuje, že se pohyb autobusů po městě sníží o několik desítek denně. Podle Plzeňského kraje, ale autobusy do centra stejně pojedou, protože musí parkovat. „Budou tedy muset zajíždět na (dnešní) centrální autobusové nádraží, anebo přímo do depa na Doubravku,“ podotkla krajská tisková mluvčí Alena Marešová.