Ostravské dalniční mosty se opraví až po MS v hokeji

Ostrava – Oprava dálničních mostů na D1 v Ostravě-Přívoze, které jsou po čtyřech letech provozu v havarijním stavu, začnou zřejmě v druhé polovině května, a to bez ohledu na arbitrážní řízení, které vede stát se zhotovitelem stavby - společností Eurovia. „Vypíšeme zadávací výběrové řízení bez uveřejnění, oslovíme asi pět firem. Opravy zaplatíme a náklady budeme po zhotoviteli vymáhat,“ uvedl dnes v Ostravě ministr dopravy Dan Ťok. I když práce by mohly začít už v dubnu, primátor Ostravy požádal, aby stát počkal na skončení mistrovství světa v ledním hokeji, které město hostí na počátku května.

„Věřím, že se dohodneme na zahájení termínu oprav až po skončení hokejového šampionátu. Po dobu jeho trvání nechceme komplikovat dopravní situaci ve městě,“ uvedl primátor Ostravy Tomáš Macura z hnutí ANO. Zápasy hokejového mistrovství se budou hrát v ostravské ČEZ aréně od 1. do 12. května. Organizátoři odhadují, že přijedou desítky tisíc fanoušků. Vzhledem k tomu, že v Ostravě bude hrát i slovenský tým, očekávají velkou účast Slováků. Ministr dopravy Dan Ťok přislíbil, že požadavku Ostravy vyhoví. „Věřím, že do té doby mosty nespadnou,“ uvedl ministr dopravy.

Arbitrážní řízení potrvá ještě dva roky, možná déle, odhaduje Ťok

Opravy mostů potrvají asi dva měsíce za úplného vyloučení dopravy. Řidiči budou muset jezdit objížďkou. Ředitelství silnic a dálnic odhaduje náklady na 20 milionů korun. Ministr dopravy zdůraznil, že stavební práce na mostech začnou bez ohledu na arbitrážní řízení, které stát se společností Eurovia vede. „Na těchto mostech si vyzkoušíme model, kdy závady opravíme a zpětně budeme vymáhat náklady. Právníci to sice nedoporučují, ale vzhledem k tomu, že arbitrážní řízení potrvá ještě rok a půl až dva, možná i déle, bylo by z pohledu řidičů neúnosné čekat na výsledek řízení,“ uvedl Ťok.

Eurovia odmítla uznat reklamaci mostů a nechce se podílet na jejich opravě. Hlavní problém je podle expertů použití nevhodného podkladového materiálu v náspech. Obsahuje strusku, která na sebe váže vodu, zvětšuje objem a tlačí na opěry mostů, které se deformují. Eurovia tvrdí, že jde o takzvaný studený odval, který si stát sám vyžádal. Podle mluvčího státních silničářů Jana Rýdla ale studený odval byl v zadání zakázky zmíněn pouze obecně mezi dalšími možnými druhotnými materiály. To, co Eurovia použila, navíc podle Rýdla neodpovídá normám. Ministr dopravy k tomu uvedl, že firma si měla předem otestovat, jak se materiál chová. Eurovia kritiku odmítá a tvrdí, že na špatném stavu mostů má vinu i stát nedostatečnou údržbou. Ředitelství silnic a dálnic tento argument neuznává.

Ťok připustil, že podobně jako mosty opraví stát celou dálnici

Kvůli špatnému stavu dálničních přivaděčů v Ostravě platí od loňského září při průjezdu omezující opatření. Kamiony tam nesmí vjíždět vůbec, řidiči osobních aut tam mohou jezdit maximálně třicetikilometrovou rychlostí. Silničáři stav mostů důsledně monitorují. Vzhledem k tomu, že znalecké posudky potvrdily jejich havarijní stav, může stát přímo oslovit vybrané specialisty na mosty, ze kterých pak zástupci státu formou soutěžního dialogu vyberou nejlepší firmu. Na další vady, jejichž oprava snese odklad, pak vypíše klasické veřejné výběrové řízení.

Arbitrážní spor vede stát s Eurovií od roku 2013. Pře, v jejíž první fázi soud rozhodl, že státu náleží 12,5 milionu, začala kvůli zvlněným úsekům dálnice a dalším vadám, kterých státní organizace objevila více než tisíc. Eurovia odpovědnost za škody odmítá. Hlavním problémem je také nevhodný podkladový materiál, který bobtná. Ťok poprvé připustil možnost, že podobným způsobem jako mosty stát opraví celou dálnici. Dosud Ředitelství silnic a dálnic tvrdilo, že by tím stát mohl ohrozit nároky, které jsou předmětem arbitrážního řízení.

„Mosty budou takovým lakmusovým papírkem. Uvidíme, jestli bude možné aplikovat tento postup na celou dálnici. Musíme si ale nechat udělat důkladnou právní analýzu,“ uvedl Ťok. Dodal, že nepochybuje o  tom, že stát spor s Eurovií nakonec vyhraje a o peníze nepřijde. Ministr financí Andrej Babiš z hnutí ANO zdůraznil, že by měla konečně začít pracovat parlamentní vyšetřovací komise, která má odhalit příčiny a okolnosti nekvalitní stavby. Zatím ale nemá předsedu, navržení jsou Jan Birke z ČSSD a Stanislav Pfléger z ANO, ani jeden ale při sněmovním hlasování neprošel. „Nevím, proč se neumíme domluvit. Jsou tam střety zájmu, jak kritizuje opozice, ale mělo by se to celé vyšetřit, ať víme, jak to bylo,“ řekl Babiš.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
24. 12. 2025

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
24. 12. 2025

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
23. 12. 2025

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
23. 12. 2025
Načítání...