Ostravská MHD projde obnovou vozového parku za 900 milionů

Ostrava – Ostravský dopravní podnik vypsal tendr na dodávku dvaceti bezbariérových tramvají a dvanácti nízkopodlažních trolejbusů téměř za 900 milionů korun. Podnik také nechá modernizovat dalších dvanáct tramvají. Podle mluvčího městské firmy Miroslava Albrechta půjde o nejrozsáhlejší nákup za posledních patnáct let, výrazně zvýší podíl bezbariérových vozidel.

Dopravní podnik Ostrava chystá mimořádně rozsáhlou modernizaci vozového parku. Může si tak velkou investici dovolit díky tomu, že necelou polovinu nákladů by měly pokrýt evropské dotace. „Dopravní podnik každoročně počítá s obnovou vozového parku, ale vzhledem k možnosti získání dotací jsme se rozhodli k rozsáhlejší akci,“ vysvětlil mluvčí Albrecht. Dodal, že klíčovou podmínkou pro udělení dotace je zakoupení bezbariérových vozidel. Těch by měl dopravní podnik získat 32 – dvacet tramvají a dvanáct trolejbusů. Dalších dvanáct tramvají projde rekonstrukcí.

V Ostravě momentálně jezdí celkem 273 tramvají, z toho 94 je bezbariérových (35 %), a 62 trolejbusů, z toho 44 je bezbariérových (71 %). Po zavedení dopravy v nových vozech by se měl podíl nízkopodlažních trolejbusů zvýšit na 85 % a tramvají na 40 %.

Historie MHD v Ostravě

Ostrava byla na konci 19. století významnou průmyslovou oblastí Evropy, první projekt na propojení hlavního nádraží a hotelu Palace v centru vznikl v roce 1882. První parní tramvaj tam ale začala jezdit až v den narození císaře 18. srpna 1894, a to na trase Přívoz - Moravská Ostrava a Vítkovice, která kromě lidí vozila i náklad. Tramvaje měly stejný rozchod jako železnice – 1 435 milimetrů. O dva roky později přibyla odbočka k nynějšímu Sýkorovu mostu a dva další roky na to začala jezdit veřejná doprava i do Lhotky - dnešních Mariánských Hor.

První elektrické tramvaje se v Ostravě objevily roku 1901 a postupně přibývalo tras i vozů. Roku 1907 byla trať prodloužena do Svinova. Například v nedalekém Bohumíně byla ještě koňská dráha. Poslední trasou vzniklou za Rakousko-Uherska byla Vítkovice-Zábřeh. Provoz všech tratí značně narušila první světová válka. V letech 1921 až 1932 pak proběhla modernizace dopravy.

Autobusy začaly v ulicích Ostravy jezdit v roce 1930. Za druhé světové války lidé hromadnou dopravu hodně využívali, protože mnohé průmyslové podniky byly zapojeny do válečného hospodářství. Židé ale měli veřejnou dopravu zakázanou. Dopravní podnik města Ostrava byl založený roku 1949. Vznikla trať Přívoz - Petřkovice, roku 1953 podnik koupil nové, moderní vozy - takzvané žehličky a postavil v Porubě vozovnu. V 60. letech zmizely trolejbusy z centra, ale v dalších desetiletích se jejich síť naopak rozšířila, mimo jiné do Heřmanic. Tramvaje začaly jezdit na Dubinu, do Zábřehu a Výškovic. V 70. a 80. letech zakoupil dopravní podnik novou generaci trolejbusů Škoda a autobusů Karosa. Tramvajová doprava byla v té době již ve znamení typu Tatra T3 a jeho dvoučlánkového „bratrance“ K2. Po revoluci dopravce zavedl zónové tarify a v 90. letech také začal pořizovat nízkopodlažní vozy – v případě autobusů a trolejbusů nakupoval nové, v případě tramvají šlo také o rekonstrukce starších vozidel.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 21 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 23 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánovčera v 09:02

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...