Opava po útoku Sovětů v troskách. Jak vypadá dnes?

Opava - Opava se na konci 2. světové války proměnila v trosky. Téměř 900 domů bylo zničeno, tisíce dalších poškozeno. Němci vyhlásili město vojenskou pevností a houževnatě se bránili. Většina obyvatelstva, které bylo převážně německé, byla evakuována. Němci v Opavě (německy Troppau) nakonec kapitulovali. Její osvobození - 22. dubna 1945 - umožnilo sovětským a československým jednotkám rozvinout útok na Ostravu: hlavní cíl Ostravsko-opavské operace. Podívejte se ve speciální galerii, jak vypadalo po válce nejzničenější město současné ČR v roce 1945 ve srovnání s dneškem.

Sovětskému útoku na Opavu, která byla centrem jedné ze sudetských žup, předcházela řada náletů a stala se cílem soustavné dělostřelecké palby. Následovaly pouliční boje téměř o každý dům. Zahynulo tam na tři tisíce rudoarmějců. „Němci město silně bránili. Mělo strategický význam a stýkalo se tam několik útočných operací. Dá se předpokládat, že na civilní obyvatelstvo Sověti nebrali žádné ohledy,“ uvedl historik a kurátor Národního památníku 2. světové války Ondřej Kolář.

Lidé se vraceli do totálních trosek. Osmdesát procent budov bylo nutné strhnout nebo zásadně opravit. Sovětské nálety zničily i všechny tamní továrny. „Ještě několik dnů po příchodu sovětských jednotek město na mnoha místech hořelo. Nefungovala základní dopravní infrastruktura, telekomunikace, nic,“ řekl Kolář.

Výročí osvobození Opavy

Základní opravy a uklízení trosek trvaly několik let

Rodák z Opavy a člen Matice slezské Jaromír Breuer byl tehdy školák. Do města se vrátil v létě 1945. Ještě tehdy vypadalo město jako těsně po boji. „Přišel jsem z Přerova, který nebyl válkou zdaleka tak zasažen. Pamatuji na hromady trosek a neprůchodné ulice,“ vzpomínal Breuer. „Škoda. Bylo to krásné slezské město,“ uvedl sběratel historických fotografií a pohlednic z Opavy Rudolf Dybowicz. Základní opravy a odstranění trosek trvaly několik let. A zásadně se změnilo i obyvatelstvo. Po odsunu Němců tam zůstalo jen asi tři tisíce lidí.

Třetí fáze největší vojenské operace na českém území v době 2. světové války pokračovala ke svému vrcholu. Vůbec nejtěžší boje čekaly osvoboditele v obci Hrabyně, která leží necelých třicet kilometrů od Ostravy. „Má strategickou polohu na návrší, odkud měli němečtí obránci výborný výhled do krajiny. Boje o náhorní pásmo kolem Hrabyně a Velké Polomi trvaly od 21. do 27. dubna. Zničeno bylo skoro 90 procent zástavby,“ uvedl historik Kolář. Do osvobození Ostravy, která byla pro Hitlera klíčová, zbývaly ještě čtyři dramatické dny.

Mrtvé město - Opava 1945 výstava, která vychází především ze sbírky sběratele Rudolfa Dybowicze. PODÍVEJTE SE.

Během ostravsko-opavské operace zahynulo asi 13 tisíc sovětských a československých vojáků. Museli překonat poslední tuhý odpor nacistů, kteří mimo jiné využívali vojenské bunkry postavené na obranu před Hitlerem. Značné ztráty byly i mezi civilním obyvatelstvem. „Německá obrana se soustředila hlavně do sídel. Lidé se schovávali ve sklepích. Protože často nevěděli, jak fronta postupuje, jestli jsou v okolí ještě Němci, nebo už Sověti, vycházeli ven předčasně a byli zasaženi dělostřeleckou palbou,“ uvedl Kolář. Mnozí také pomáhali osvoboditelům se zbraní v ruce. Na Opavsku a Hlučínsku lidé dodnes nacházejí granáty i nevybuchlé pumy z 2. světové války.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 1 hhodinou

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 1 hhodinou

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 2 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 11 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 12 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 12 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 13 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 21 hhodinami
Načítání...