Obce na jihu Čech řeší trasu Vltavské cyklostezky

3 minuty
Události v regionech: Petice proti dostavbě části Vltavské cyklostezky
Zdroj: ČT24

Přípravu Vltavské cyklostezky, která má na jihu Čech měřit celkem 190 kilometrů, provázejí komplikace. V některých obcích se stále řeší, kudy povede. Například v Jeznici na Českobudějovicku sepsali místní proti původnímu plánu trasy petici.

Obyvatelé Jeznice zaslali petici vedení Hluboké nad Vltavou, v jejímž katastru osada leží. Podepsali ji všichni. „Zasahovalo to (původní plán trasy) do půdního fondu, kde je obecní cesta, ale už nepoužívaná. Z našeho pohledu zbytečně do krajiny, která nemusí být vystavena takovému náporu cyklistů,“ vysvětlila předsedkyně osadního výboru Jeznice Jitka Kolářová. Osada k roku 2021 podle Českého statistického úřadu čítala na čtyři desítky obyvatel včetně dětí.

Místní nyní přišli s novým návrhem. „Máme zkušenosti s tím, jak se tady jezdí, kdo tudy jezdí a zda zde dochází k nehodám. Proto myslíme, že krátký úsek po silnici třetí třídy nebude problém,“ poznamenala Kolářová.

Nyní se pracuje s oběma variantami. „Když se s krajem nedohodnou na prodeji, pojedeme dál v té variantě, která byla navržena. Pokud by se projekt musel upravit, domlouvali bychom se s Jihočeským krajem. Nevíme, jak nákladné by bylo přeprojektovat část, kterou chtějí místní změnit,“ uvedl radní Hluboké nad Vltavou David Šťastný (dříve SOCDEM).

Původní plán trasy Vltavské cyklostezky
Zdroj: Jihočeský kraj

„U některých úseků čekáme na změny územních plánů dotčených obcí. V Jeznici připravuje projektovou dokumentaci město Hluboká nad Vltavou,“ doplnila mluvčí jihočeského krajského úřadu Hana Brožková.

Cyklisté jezdí zatím na třetině Vltavské cyklostezky

Vltavská cyklostezka má na jihu Čech patnáct úseků. Na třetině z nich už jezdí cyklisté. „Ostatní trasy jsou v různých fázích přípravy. Některé se ještě kreslí, jiné jsou už připraveny k vybudování. U některých úseků se připravují tak, aby opravdu kopírovaly tok řeky,“ řekl ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Petr Soukup.

S trasou cyklostezky dlouhodobě nesouhlasí ani vedení nedalekého Temelína, její podoba se podle Soukupa řeší také v Českém Krumlově. Náklady na vybudování celé trasy přesáhnou miliardu korun.

Myšlenka vybudovat Vltavskou cyklostezku je stará více než dvě desetiletí. Trasa má vést z Nové Pece po obou březích Lipna, přes Vyšší Brod, Rožmberk nad Vltavou, Český Krumlov, Zlatou Korunu, České Budějovice a Hlubokou nad Vltavou až do Týna nad Vltavou. Zatím vzniká po částech, především v oblasti Lipenska, Českých Budějovic a Hluboké.

Cyklostezka je součástí evropské mezinárodní trasy EuroVelo 7, která vede Českou republikou z Dolního Žlebu na severu do Vyššího Brodu na jihu v celkové délce 437 kilometrů. Kopíruje Labskou a Vltavskou cyklostezku.

Cyklostezky lákají ročně stovky tisíc cyklistů

Labská cyklostezka je na rozdíl od vltavské už hotová. Měří třináct set kilometrů a vede ze Špindlerova Mlýna do německého Cuxhavenu. Jen na české straně po ní ročně projede přibližně osm set tisíc cyklistů.

Sever a jih Moravy spojuje více než tři sta kilometrů dlouhá Moravská stezka. I v její stavbě sehrály klíčovou roli dotčené kraje a byla vybudována s pomocí státního rozpočtu i evropských fondů. Začíná na česko-polských hranicích, vede přes Jeseníky, od Hanušovic podél toku řeky Moravy, prochází lužními lesy Litovelského Pomoraví, pokračuje přes Olomouc a Kroměříž, podél Baťova kanálu až do Lednicko-valtického areálu.

V Evropě nejstarší a nejznámější je více než 430 kilometrů dlouhá Dunajská stezka, která začíná v německém Donaueschingenu a pokračuje přes Pasov, Linec a Vídeň až do maďarské Budapešti.

Podpora ministerstva pro místní rozvoj

Posílit síť cyklotras a cyklostezek, kterých je v Česku celkem přes deset tisíc kilometrů, chce také ministerstvo pro místní rozvoj. Pro obce připravilo novou metodiku. „S metodikou budeme pracovat i u našich územně analytických podkladů tak, abychom zohledňovali plánované strategické dopravní stavby či jiné projekty a předcházeli možným kolizím,“ popsal na začátku června ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek (STAN).

Důležitou roli mají hrát i krajští cyklokoordinátoři. Ti například vyrazili na jízdu po Středočeském kraji. „Chceme se podívat, jak vypadá spolupráce mezi krajem, obcemi a Správou železnic. Díky tomu můžeme motivovat i ostatní kraje,“ vysvětlil národní koordinátor cyklistické dopravy Jaroslav Martinek.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 8 mminutami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 38 mminutami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 10 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 11 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 12 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 20 hhodinami
Načítání...