Od pátečního odpoledne je možné dojít suchou nohou z pražské Troje na Císařský ostrov. Otevřela se Trojská lávka, která vznikla jako náhrada té, která se zřítila v prosinci 2017. Kvůli epidemickým opatřením proběhlo otevření bez jakékoli ceremonie. S otevřením nové lávky také po necelých třech letech končí provoz přívozu P8, který ji dočasně nahrazoval.
Nová Trojská lávka již slouží chodcům a cyklistům. Kvůli vládním opatřením se otevřela bez stříhání pásky
Nová Trojská lávka se otevřela bez přestřižení pásky – takříkajíc potají. Pražský magistrát ani neprozradil přesný čas otevření ve snaze zabránit srocování lidí s ohledem na epidemickou situaci.
Lávka přes hlavní rameno Vltavy vznikala téměř rok, stavba začala loni v listopadu. Praha za ni zaplatila 150 milionů korun. Konstrukce je dlouhá 256 metrů, šíře dosahuje čtyř metrů. Lidé po ní mohou chodit, ale i jezdit na bruslích nebo na kole. Na staré lávce nařizovalo dopravní značení kolo vodit.
Šířka lávky dovoluje i průjezd automobilu, počítá se ale pouze s tím, že v případě nutnosti po ní projede sanitka. S tím, že by po ní mohla jet sanitka, byla ovšem konstruována i stará lávka, což ale prakticky znemožňovaly betonové kvádry na předmostí.
Magistrát očekává, že nová lávka vydrží nejméně sto let. „Na rozdíl od té původní je konstrukce navržená tak, aby nekorodovala, a každý detail byl snadno kontrolovatelný, což byl problém té minulé,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Dvě předchozí lávky spadly
Nová stavba nahrazuje Trojskou lávku, která se zřítila v prosinci 2017. Byla tehdy v provozu a chodili po ní lidé, čtyři z nich utrpěli zranění. Kvůli pádu lávky stanul před soudem její projektant Jiří Stráský a bývalý vedoucí oddělení mostů Technické správy komunikací Antonín Semecký. Oba vinu popírají, Stráského se u soudu zastali i znalci. Rozsudek ale zatím nepadl.
Lávka z roku 1984, která v roce 2017 spadla, ale nebyla první, která z Troje na Císařský ostrov vedla. První provizorní přemostění vzniklo v roce 1977 poté, co povodeň vzala původní přívoz, ale samo neodolalo další povodni, která přišla počátkem 80. let.
Přívoz mezi Trojou a Císařským ostrovem opět vyplul po zřícení lávky před koncem roku 2017. Zprvu přes Vltavu plul malý elektrický člun, který Pražská paroplavební společnost dříve používala pro vyjížďky na Čertovku, ale kvůli nízké kapacitě dopravce později postavil větší plavidlo pokřtěné Troja určené přímo pro trojský přívoz. Přívoz byl limitován množstvím vody ve Vltavě, Státní plavební správa povolila jeho provoz pouze do průtoku 150 metrů krychlových v Chuchli, který řeka často překračovala. Nyní s otevřením nové lávky provoz přívozu končí.