Praha - Nátlakové praktiky nejrůznějších podomních prodejců se přesouvají už i do velkých nákupních center. Právníci zaznamenali velký nárůst stížností hlavně na agresivní prodejce, kteří mají v prostorech obchodních domů své stánky. Často odmítají vrátit peníze a odstoupit od kupní smlouvy.
Nátlakové praktiky prodejců číhají na chodbách obchodních center
Zdenku Sedlákovou oslovili v jihlavském obchodním centru prodejci polštářů. Tvrdili jí, že jako jediná vyhrála pětitisícovou slevu a že tak výhodný nákup nemůže odmítnout. „Pod psychickým nátlakem mě tak zmanipuloval, že jsem vůbec nevěděla, co to podepisuju, že to vlastně kupuju,“ vzpomíná zákaznice.
Paní Sedláková zaplatila za polštář pět tisíc korun, ještě v přítomnosti prodejce si ale nákup rozmyslela a chtěla od něho peníze vrátit zpět. Neuspěla. „Pokud je spotřebitelská smlouva uzavřená na chodbě nákupního centra, mimo provozovnu prodávajícího, tak kupující má podle občanského zákoníku právo od smlouvy odstoupit,“ upozorňuje advokát Jaroslav Širmer.
Podle právníků jsou podobné praktiky stále častější. „Je to jistý trend a změna oproti tomu, kdy byli lidé zastavováni na ulicích. Tito prodejci se velice často stěhují do nákupních center,“ popisuje právník ze Sdružení obrany spotřebitelů Jan Votočka.
Prodej polštářů v Jihlavě teď posoudí kontroloři České obchodní inspekce. Stejnou firmu už pokutovali několikrát. „Já si nemůžu dovolit prodávat věc v ČR, která by nesplňovala nějaké určité normy. Pokud paní Sedláková bude postupovat podle zákona, tak samozřejmě dostane peníze zpátky,“ slibuje majitel firmy prodávající polštáře Matěj Novák.
Česká obchodní inspekce i spotřebitelská poradna radí nakupovat pouze u prověřených obchodníků a nejlépe v kamenných provozovnách.