Borek u Rokycan – Obyvatelé Borku u Rokycan bojují o novou železniční zastávku, ta jim měla usnadnit cestování za prací a do škol. Po letech marného přesvědčování se konečně letos měla vybudovat v rámci takzvaného třetího železničního koridoru. Jenže z plánů zase sešlo – stanice by prý mohla ohrozit čerpání evropských dotací.
Na železniční zastávku v Borku nejsou peníze
Borek leží přímo na hlavním železničním tahu z Plzně do Prahy, na nádraží do Rokycan jsou to tři kilometry. Proto jeho obyvatelé o zastávku tolik usilují: „Lidé, kteří jezdí třeba do Plzně, musí na autobus a potom přesedají na vlak nebo na jiný autobus.“
První vlak tu měl zastavit už letos na podzim, na železniční trati totiž probíhala rozsáhlá rekonstrukce. Vybudovat v rámci ní i novou zastávku bylo nejjednodušší řešení. „Ta zastávka je hodně důležitá, protože dobře víme, že v Plzni nebo v Praze se nedá zaparkovat. A lidé dojíždějí na obě strany,“ potvrdila místostarostka Rokycan Marie Hlávková (nez.).
Stanice měla vypadat jako ta v sousedních Svojkovicích, cena 15 milionů. Správa železniční dopravní cesty by hradila nástupiště s vybavením, město Rokycany přístupové cesty s osvětlením. Jenže ministerstvo bylo proti. „Do již realizované stavby, mimo jiné spolufinancované Evropskou unií, není možné, zejména legislativně, implementovat výstavbu nové zastávky,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.
Rokycanská radnice měla už v letošním rozpočtu na novou zastávku vyčleněné 4 miliony korun. Jenže SŽDC teď po městě chce ještě o 6 milionů víc. „To už je pro Rokycany opravdu neúnosné, protože náš rozpočet je v současné době opravdu napjatý,“ prohlásil starosta města Vladimír Šmolík (ČSSD) a Pavel Halla dodal: „Je třeba určit, jaké náklady ve skutečnosti bude dodatečná výstavba této zastávky znamenat.“
I kdyby se město se Správou železniční dopravní cesty nakonec domluvilo, stavět se začne nejdříve v roce 2015. Až bude hotový celý železniční koridor do Plzně.