Na zámeckém nádvoří v Litomyšli vznikne nový koncertní sál

2 minuty
Události: Nový koncertní sál v Litomyšli
Zdroj: ČT24

Na druhém nádvoří litomyšlského zámku vznikne SmetaNový sál. Budou se v něm konat představení z programu festivalu Smetanova Litomyšl. Novou koncertní síň, která nahradí provizorní multifunkční halu, navrhl architekt Josef Pleskot. První návštěvníci by se s ní měli seznámit příští rok v červnu. Mobilní konstrukce by měla vyjít až na sedmdesát milionů korun.

Deset dnů bude trvat, než na litomyšlském nádvoří vyroste SmetaNový sál, dějiště oper a koncertů jednoho z nejstarších hudebních festivalů v České republice. Za stejně dlouhou dobu pak po něm nezbude ani stopa. „Obzvlášť podstatné bylo, aby se skutečně ta nová architektura s tím zámkem spojila, ale zároveň, aby mu nevytvářela žádnou konkurenci, aby tam byla, i nebyla,“ vysvětlil architekt Josef Pleskot.

Zámek v Litomyšli festival hostí už od roku 1949. Architekt Josef Pleskot se částečně inspiroval předchozí konstrukcí. Ta budoucí ale bude mít řadu výhod. Koncertní sál pojme až třináct set diváků. Pokud bude pršet, střecha nad hledištěm se vysune do osmi minut.

Návštěvníkům projekt nabídne pohled na sgrafita

Díky nové konstrukci zastřešení jeviště teď návštěvníci koncertu na druhém zámeckém nádvoří uvidí kompletní stěnu renesančních sgrafit. Restaurátoři na jejich obnově pracovali celou sezonu. „Ta stará střecha končila u římsy, byla vysoká čtyři a půl metru, to znamená, že celá freska vidět nebyla. Nová je patnáct metrů vysoká,“ řekl technický ředitel a scénograf festivalu Smetanova Litomyšl David Bazika.

„Když se sál plní, tak se nastupuje ze zámeckého nádvoří hlavním zámeckým vstupem. Ty arkády kolem sebe je možné vidět a zároveň je krásně možné prožívat tu jižní fasádu,“ popsal Pleskot. Na nádvoří teď archeologové dělají průzkum. Pak tam vznikne betonová základová deska, na ní se bude stavět hlediště a jeviště.

Ředitel festivalu Michal Medek řekl, že projekt je v tuto chvíli prakticky dokončen. „Ladí se technické detaily, připravujeme dokumentaci pro výběr dodavatele a na zámku probíhá druhé kolo archeologického výzkumu, abychom neponičili některé cenné památky,“ uvedl.

Peníze od dárců a sponzorů

Na projekt za šedesát až sedmdesát milionů korun chce pořadatel vybrat peníze od dárců a sponzorů. Zhruba polovinu už má organizátor festivalu zajištěnou. „Času není moc, bude to celé dobrodružné. Koncertní sál bychom chtěli začít stavět v polovině dubna, abychom ho stihli během května odladit a festival mohli 14. června zahájit. Z inscenačního hlediska budeme hodně improvizovat,“ řekl ředitel festivalu Michal Medek.

Zhruba čtvrtinu nákladů má pořadatel festivalu zajištěnou od kraje, Litomyšle a ministerstva kultury a další peníze bude mít od hlavního sponzora. Kromě velkých dárců se mohou do investice zapojit i diváci a koupit si sedačku za pět až padesát tisíc korun. Přednostně ji budou mít k dispozici a po tři roky budou mít zvýhodněný nákup vstupenek.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 8 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 12 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 15 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 17 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 18 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...