Klavírním maratonem, který trvá osmadvacet hodin, začal v Brně mezinárodní hudební festival Moravský podzim zaměřený právě na tento nástroj. První klavírista za křídlo usedl ve tři hodiny odpoledne, postupně se jich střídá sedmnáct. Minimalistickou skladbu Vexations („Trápení“) Erika Satieho zopakují více než osmsetkrát.
Moravský podzim začal klavírním maratonem. Jedna skladba zazní osmsetkrát
Zahajovací koncert odehraje Filharmonie Brno v sále Stadionu pod taktovkou Ilana Volkova až v pátek, už o den dřív se sedmnáct klavíristů začalo střídat v Besedním domě při provádění skladby Vexations Erika Satieho.
Skladba je velmi krátká a její autor přímo stanovil, kolikrát se má hrát za sebou. „Přesto, že je skladba nenáročná po technické stránce, vyžaduje velké soustředění. Nedá se zmechanizovat,“ vysvětlil jeden z klavíristů Jaroslav Šťastný.
Klavíristé se budou střídat po hodině. „To se dá zvládnout. Jednoho takového provedení už jsem se účastnil v Bratislavě,“ dodal Šťastný. Střídat se budou i posluchači, pro které jsou ve foyer Besedního domu připraveny k sezení pohodlné relaxační vaky a zázemí v restauraci.
Pro klavírní maraton pořadatelé angažovali klavíristy převážně z Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Nejvýznamnějším hráčem bude izraelský dirigent Ilan Volkov. „Mezi interprety jsou maminky, které dávají přednost hraní odpoledne, a naopak ti, kteří si přejí hrát třeba od čtyř ráno,“ řekl dramaturg orchestru Vítězslav Mikeš. Performance by měla skončit v pátek okolo sedmé hodiny věčer.
Brno rozezní Symfonie sirén
Festival Moravský podzim letos rozezní prakticky celé Brno, a to díky Symfonii sirén, údajně nejhlasitější skladbě v dějinách. Do rekonstrukce hlukového spektáklu Arsenije Avraamova, původně uvedeného v roce 1922 v Baku, se zapojí hasiči, sanitky, policejní vůz, dělostřelci, fanoušci hokejové Komety a parní lokomotiva. Epicentrem bude 21. října brněnské Výstaviště, návštěvníci tam pro jistotu dostanou i špunty do uší.
„Nezvyklé dílo se od doby svého uvedení dočkalo několika pokusů o rekonstrukci, ta naše je zatím jednoznačně nejambicióznější. O tom, že se jedná o událost mezinárodního významu, svědčí i fakt, že akci bude natáčet Bavorský rozhlas,“ řekl dramaturg pořádající Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. „Bude to nepřeslechnutelná událost,“ doplnila ředitelka filharmonie Marie Kučerová.
Zazní díla z různých dob i úplné novinky
Dramaturgie festivalu, který potrvá od 6. do 28. října, je letos vymezená pojmy revoluce a evoluce. „Zajímá nás, co vyvolávají velké společenské změny v hudbě a kultuře,“ popsala Marie Kučerová. Zazní skladby z různých dob, často jde o zřídka prováděná díla, případně úplné novinky.
Pořadatelé pozvali také věhlasný ansámbl Accademia Bizantina s programem italské barokní hudby. Přijedou klavíristé Steffen Schleiermacher, Pierre-Laurent Aimard a také světoznámý David Greilsammer, který bude při koncertě střídat dva klavíry a sonáty dvou skladatelů – barokního mistra Domenica Scarlattiho a amerického experimentátora Johna Cage. Jejich sonáty mají překvapivě mnoho společného, podotkl Mikeš.
Návštěvníci festivalu také dostanou možnost vyslechnout futuristickou operu Vítězství nad sluncem. V jednom večeru zazní oratorium Poslední pohanské obřady od Broniuse Kutavičiuse a monumentální Symfonie č. 8 „Antifony“ od Miloslava Kabeláče. Lidé ovšem první polovinu programu vyslechnou v evangelickém Červeném kostele, na druhou polovinu přejdou do katedrály na Petrov. Poslední pohanské obřady totiž v katolickém chrámě pořadatelé uvést nemohou. Přesný program najdou zájemci na webu filharmonie.