Správa chráněné krajinné oblasti Poodří povolila výstavbu železnice do Mošnova. Má usnadnit zásobování nově vznikajícího armádního centra a průmyslové zóny u ostravského letiště. Někteří ekologové a odborníci to kritizují. Stavba podle nich ohrozí chráněnou přírodu. Zástupci pooderské správy reagují, že to kraj vykompenzuje obnovou mnohem většího území.
Poodřím má vést železnice. Ohrozí chráněné druhy, tvrdí přírodovědci
Nová trať má mít pár set metrů a území, které zasáhne, není na první pohled nijak velké. Přesto bude její výstavba znamenat ohrožení přísně chráněných druhů, například kuňky ohnivé. V rákosí zde také sídlí vzácný moták pochop.
Kvůli ochraně motáka přitom byla v oblasti vystavěna speciální protihluková stěna. Výstavbou nové železnice by se ale celá oblast definitivně uzavřela a pro zvířata by se stala neprostupnou.
Dalším kriticky ohroženým druhem v lokalitě je modrásek bahenní. „Bude tu násep, což je další katastrofa, protože to vytvoří bariéru v krajině a třeba ten modrásek, ten to těžko dá. Zůstane zavřený, a jeho populace vymře,“ uvedl přírodovědec a krajinář Ivan Bartoš.
Pro některé ekology je povolení stavby ze strany ředitelství CHKO Poodří nepochopitelné. Řešením by podle nich přitom mohlo být například posunutí plánované trati. „Bylo by to nepochybně o něco dražší řešení, ale všechno by bylo zachováno,“ uvedl Bartoš.
Zasaženou oblast vyrovnáme obnovenými rákosišti, tvrdí CHKO
Podle správy pro povolení stavby rozhodlo i to, že trať povede okrajovou částí chráněného území. „Stavba železnice je prezentována jako veřejný zájem, to znamená v takovém případě jsme nuceni hledat řešení proto, aby byla realizovatelná. V tomto případě tím, že je to okrajová část Poodří, tak jsme toho názoru, že to řešení bylo možné najít,“ sdělil ředitel regionálního pracoviště Správa CHKO Poodří Jan Klečka.
Kraj správě CHKO Poodří slíbil, že stavbou postižené území nahradí obnovou tří rákosišť. „Oproti dvěma hektarům bychom ve výsledku mohli získat asi dvacet hektarů rákosin a na nich asi tři hektary různých vodních ploch. Budou vysekávány dřevinové nálety, rákos bude pokosen a následně vybudovány vodní plochy, které zvýší atraktivitu prostředí jak pro motáka, tak pro řadu jiných druhů,“ říká Klečka.
Podle Bartoše je ale tento předpoklad mylný. „Předpokládat, že když se tam vyseká rákosiště a vykopou nějaké tůňky, že tam moták zahnízdí, je nesmysl. Jsou tam divoká prasata, která i kdyby zahnízdil, tak tu populaci zlikvidují,“ řekl. „Buď odletí jinam, nebo vymřou,“ dodal přírodovědec.
Novou trať kraj potřebuje pro přípravu území, které je určeno mimo jiné k výstavbě nového logistického centra Armády České republiky. Definitivně rozhodnuto o ní ještě není.