Málo využívané železniční přejezdy zpomalují vlaky. Soupravy na nich musí snižovat rychlost až o třetinu. Cestující kvůli tomu mají méně času na přestupy. Místním by ale chyběly, museli by pozemky objíždět. Nejvíc takových přejezdů eviduje Správa železnic na jihu Čech. Chtěla by jich tam zrušit přes sedmdesát, podařilo se to u dvanácti.
Kvůli přejezdům v polích nabírají vlaky zpoždění. Zemědělci ale cestu přes koleje potřebují
Přejezd za Božeticemi rozděluje zemědělskou půdu na dva díly. Železničáři ho chtěli zrušit, tomu se obci zatím podařilo zabránit. „Kdyby se ten přejezd zrušil, tak by na pozemky nebyla jiná přístupová cesta. V katastru obce Božetice máme celkem čtyři přejezdy, zůstaly nám všechny,“ vysvětlil starosta František Horek.
Vlaky tam ale musejí brzdit na třicet kilometrů v hodině, a proto se zpožďují. Ze stejného důvodu dochází podle dispečeřů ke zpomalení na jiných tratích v regionu. V Ražicích čeká strojvedoucí na spěšný vlak, ze kterého si k němu cestující přesednou. Hrozí, že přestup nestihnou. Pro koordinátory dopravy je potom složitější napojit linky, aby navazovaly.
„Prodloužení jízdních dob se zapracovává do pravidelných jízdních řádů, a tím dochází k prodlužování dob, které dříve byly kratší,“ poznamenal jednatel společnosti JIKORD Jiří Kafka. Dopravce řeší podobné problémy už od vzniku železnice.
U Božic přejezd splňuje normy, ale kvůli svému místu v lesem a poli obklopené krajině patří mezi rizikovější na trase. „Chtěli bychom alespoň jeden přejezd zrušit, přece jenom se domníváme, že objízdná trasa u jednoho z těchto přejezdů je možná,“ řekl přednosta správy trati České Budějovice Správy železnic Tomáš Hůrka. V jižních Čechách je nejvíc přejezdů ze všech krajů. Skoro devět set, z toho přes čtyři sta zabezpečují značky.