Plzeň – O přeložce železniční trati z Plzně do Rokycan, která výrazně zkrátí cestování v této trase, se lidé dozvědí podrobnosti v infocentru, které připravuje Správa dopravní cesty Plzeň. Centrum začne fungovat na jaře příštího roku, bude odpovídat veřejnosti i firmám na otázky, které se nové trati týkají. Nová přeložka má vést od Rokycan resp. Ejpovic na předměstí Plzně přímo bez oblouku přes Chrást. Doba jízdy rychlíku z Rokycan do Plzně se tak z dnešních 18 minut zkrátí na deset.
Ke stavbě trati Plzeň–Rokycany vznikne infocentrum
Přeložka plzeňsko-rokycanské dráhy, která je součástí třetího tranzitního železničního koridoru (Cheb–Plzeň–Praha–Bohumín–Mosty u Jablunkova), bude dosud nejnáročnější a nejdražší stavbou jeho západní části. Část čtrnáctikilometrové trati povede tunelem, který bude podle Milana Majera z plzeňské Správy dopravní cesty nejdelší v zemi. Stavba začne v první polovině příštího roku, vlaky začnou po přeložce jezdit kolem roku 2016.
K osmi miliardám, které Správa železniční dopravní cesty za stavbu nové trati zaplatí, přibude šest milionů na čtyřletý provoz infocentra. Podle Milana Majera to bude asi 0,075 procenta celkových nákladů, bude přitom mít značný přínos. „Veřejnost má právo vědět o všem, co se na stavbě děje. Hlad po informovanosti je velký a při stavbě bude ještě větší. Očekáváme návštěvy škol i zahraničních odborníků,“ podotkl Majer. Železničáři musí denně zodpovídat asi 60 dotazů týkajících se připravované stavby mezi Plzní a Rokycany. „Díky infocentru by našim lidem ubyla velmi náročná práce,“ zdůraznil Milan Majer.
Infocentra o dopravních stavbách občas otevírají silničáři – v Plzeňském kraji vzniklo při stavbě tunelu Valík, Praha má zase infocentrum ke stavbě tunelu Blanka. Na železnici ale bude plzeňské infocentrum historicky první.
Nový úsek koridoru bude technicky zajímavý díky čtyřkilometrovému tunelu, kterým budou vlaky projíždět až 160 kilometrovou rychlostí. Zásadně se díky němu také změní cestování do Chrástu u Plzně. Stávající trať mezi Plzní a Chrástem SŽDC úplně zruší, mezi Rokycany a Chrástem snese jednu ze dvou kolejí, a tak město zcela přijde o hlavní trať, bude ležet na jednokolejné lokálce Rokycany–Radnice.
Soutěž na dodavatele koridoru má být vyhlášena příští měsíc. Stavba už má dvě ze tří velkých stavebních povolení. Poslední závisí na tom, kdy krajský úřad potvrdí vyvlastnění zbylého jednoho pozemku o rozloze 3000 metrů čtverečních v katastru Kyšic.