Dvě minuty na přestup z vlaku do vlaku – každodenní výzva pro stovky lidí na zapadlém nádraží v Újezdci u Luhačovic. Extrémně krátký čas jim na přesun od spoje z Prahy k vlaku do Vlárského průsmyku vyměřil jízdní řád. A cestující i starostové obcí na frekventované železniční trati proti tomu zatím marně protestují.
Každodenní loterie: Přestup mezi vlaky do dvou minut, nebo dvě hodiny čekání
Za běžných okolností je na nádraží v Újezdci klid. To se mění jen dvakrát za den, když přijede rychlík z Prahy. Cestující mají na přestup z rychlíku do osobního vlaku pouhé dvě minuty. Tolerantnější strojvedoucí počká i déle, tím ale zpozdí všechny další vlaky. „Je to nepohodlné. Ti, co to vymysleli, by se mohli jednou projet,“ říká jedna z cestujících.
Přestup otestoval i reportér ČT. Rychlík Jan Ámos Komenský má zpoždění 5 minut, a jestli na lidi vlak v Újezdci počká, vůbec není jisté. Cestující po zastavení vlaku rychle přebíhají koleje a tentokrát jim štěstí přálo.
To ale neplatilo v zimě, kdy často museli dvě hodiny čekat na další spoj. A to na nádraží bez jakéhokoliv zázemí. „Pokud je rychlík zpožděný, osobní vlak na Bylnici odjede a cestující zůstanou viset v Újezdci,“ potvrzuje starosta obce Šumice Josef Jančář (nez.).
„Protože dálková doprava má při konstrukci jízdního řádu přednost před regionální, tak se musela změnit i regionální doprava,“ vysvětluje mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.
Čtyři kilometry od Újezdce je přitom nádraží v Uherském Brodě, které bylo vloni zrekonstruováno za 140 milionů korun. Pro křížení tří vlakových spojů tam ale chybí jedna kolej. Dopravce proto využívá opuštěné venkovské nádraží a tím denně komplikuje cestovaní asi čtyřem stovkám lidí.
Starostové chtějí jízdní řád upravit tak, aby se už od června přestupovalo znovu na vybaveném a bezbariérovém nádraží v Uherském Brodě. Od Zlínského kraje, který dopravu na trati objednává, zatím odpověď nedostali.
Uložit