Dvě velké rekonstrukce železničních mostů omezí od poloviny července až do prosince provoz na brněnském hlavním nádraží. Asi stovka spojů denně bude mít konečnou už v Horních Heršpicích. Od září pak budou zajíždět na dolní nádraží.
Oprava železničních mostů i hlavního nádraží. Brňany čekají od prázdnin výluky vlaků
Vlaky po nich jezdí už od konce 19. století. Na dvou mostech nad ulicemi Hybešova a Křídlovická sice v průběhu staletí dělníci občas opravili koleje, výhybky nebo pražce, žádnou větší rekonstrukcí ale mosty nikdy neprošly. Ta je čeká teď.
Pod oblouky mostu v Křídlovické protéká Svratka, projíždí auta a vede pod nimi cyklostezka. V jeho konstrukci o patro výš žijí holubi. Ti o své domovy ale brzy přijdou. Původní ocelová ložiska nahradí nová z nerezu a část konstrukce dokonce pracovníci odvezou, aby se mohla opravit v mostárně. Most v Hybešově sice zůstane na místě, i tady se ale dělníci pustí do oprav jeho útrob.
„To, co je důležité, jsou takzvané puklovky neboli puklové desky, které tvoří nosnou část pro štěrkové lože. Tam se odstraní asfaltová část, která je opravdu původní. Desky se očistí, otryskají a v případě, že budou porušeny rzí, se vymění,“ vysvětlil náměstek ředitele Oblastního ředitelství SŽDC Pavel Šprdlík.
Kvůli rozsáhlým opravám za 343 milionů korun ale na hlavní nádraží denně nedojede asi stovka vlaků. Cestující ze Zastávky u Brna a Moravských Bránic se do moravské metropole budou dostávat s přestupem. Vlaky budou svou cestu končit ve stanici Brno - Horní Heršpice, pasažéři zde přestoupí do vlaků jedoucích do Brna.
Mimo špičku ale cesta tak složitá nebude. „V brzkých ranních hodinách a pozdních večerních se vlaky dostanou na hlavní nádraží,“ dodal obchodní ředitel Regionálního obchodního centra ČD Jiří Sysel.
Část dopravy se opět přesune na dolní nádraží
Od září pak budou tyto spoje zajíždět až na dolní nádraží, které dnes prochází opravami. Při výluce v loňském roce totiž náhlý nápor stanice nezvládala, do té doby sloužila zejména nákladním vlakům.
Cestující si na dolním nádraží stěžovali na malý přístřešek a nedostatek služeb. Na stanici byla jen jedna pokladna a tři toalety. To by se letos mělo změnit. Buduje se zde také podchod a čekárna, zvětší se i nástupiště. Až se v jeho místě začne stavět nové brněnské nádraží u řeky, vše vybudované se ale zase zbourá.
Práce začnou i na budově stávajícího hlavního nádraží. Vestibul dostane novou omítku a odstraní se z něj stánky s občerstvením. Opravovat se bude i na místě, kam cestující běžně nechodí. Pod jejich nohama. Do měsíce chce nájemce ze suterénu odstranit vlhkost a následky s ní spojené.
„Musíme odstranit veškeré stěny, abychom zjistili, odkud vlhkost vzniká, a zahájili sanační práce na základní části budovy,“ řekl výkonný ředitel nájemce budovy Brno New Station Development Radim Světlík. Po přesunutí železničního uzlu by z budovy mělo vzniknout společensko-obchodní centrum.