Marketingové centrum Profil spojené s kontroverzní lobbistkou Janou Mrencovou si vykazuje peníze za práci, kterou podle zjištění České televize neodvedlo. Na článcích, za které Jihomoravský kraj agentuře platí, se Marketingové centrum Profil údajně nikdy nepodílelo. České televizi to potvrdil deník Právo, kde měla většina článků letos vyjít.
Jihomoravský kraj platil agentuře statisíce za články v novinách, na kterých se vůbec nepodílela
Například článek o Archeoparku vyšel v Mladé frontě, v Deníku i v Právu. Stejné události, takřka stejný obsah, údajně jiný zdroj. Právě článek v Právu měl podle vyjádření krajského úřadu vzniknout díky iniciativě Marketingového centra Profil, za kterým stojí kontroverzní lobbistka Jana Mrencová.
Články, za které dostala agentura zaplaceno, měly vyjít jen v Právu čtyři. Například o kotlíkových dotacích, nebo o chemikáliích v Nedvědici. Sám autor článků ale jakoukoliv součinnost s Marketingovým centrem Profil popírá.
Za podobné články nebo také za mediální poradenství dostane jen letos agentura z krajských peněz zaplaceno 400 tisíc korun. To vyplývá ze smlouvy, kterou má Česká televize k dispozici.
Miroslav Homola, který články napsal, údajně čerpal z tiskových zpráv kraje, tedy stejně jako ostatní média. To by znamenalo, že agentura inkasovala peníze mimo jiné za práci, kterou ale nikdy neodvedla. Jak přesně spolupráce s agenturou fungovala, mluvčí kraje Eliška Windová nedokázala vysvětlit. Jednatel agentury Miloš Skácel se ke kauze odmítl vyjádřit.
Nad existencí agentury a nad náplní její práce se pozastavovala v minulosti už i bývalá mluvčí krajského úřadu Denisa Kapitančiková. Jihomoravský kraj bude podle posledního vyjádření žádat po agentuře vysvětlení.
Vysvětlení chce i Haškova mateřská strana a koaliční partneři
Vysvětlení bude chtít po Michalu Haškovi po víkendu i předsednictvo krajského výkonného výboru ČSSD. Někteří členové strany se hejtmana zastávají. Například Marek Šlapal i starosta Znojma Vlastimil Gabrhel, kteří jsou oba místopředsedy krajského výboru.
„Cílem našich soupeřů je odradit naše voliče od volební účasti. Podobných pokusů bude logicky přibývat. Michal Hašek byl za lídra potvrzen vnitrostranickým referendem a jeho mandát z mého pohledu není ohrožený,“ řekl Marek Šlapal.
Podobně to vidí i Gabrhel. „Byl řádně zvolen na lídra a změnu po nějakém vyjádření kohokoliv, které není potvrzeno, považuji za absurdní. Za lídrem stojím,“ dodal Gabrhel.
Změnu nečeká ani opoziční Jan Vitula (TOP 09). „Postavení Michala Haška v ČSSD je natolik pevné, že to jeho pozici neohrožuje,“ řekl Vitula.
Podle Haškova náměstka a lídra koaličních lidovců Romana Celého hejtman dříve vedení kraje ubezpečil, že žádná taková mluvčí jako Lucie Proutníková pro kraj nepracovala a nepracuje. „Nové informace zveřejněné v médiích hovoří o opaku. Budeme chtít slyšet vyjádření hejtmana a zároveň očekáváme oficiální vyjádření koaličního partnera ČSSD,“ dodal Roman Celý.
Hašek kauzu vnímá jako politický boj. Poukazuje na to, že Kapitančiková po odchodu z kraje pracuje jako mluvčí obvodu Brno-střed, kde vládne Žít Brno.
Kraj platil za pozitivní články o hejtmanovi i další agentuře
Na spojitost pseudonymu Proutníková s Mrencovou a Jihomoravským krajem upozornila nedávno jako první Mladá fronta Dnes. Ta také zveřejnila článek, že kraj zaplatil přes 200 tisíc korun firmě JT Media za publikování pozitivních článků o hejtmanovi. Ze smlouvy, která koluje po internetu, je zřejmé, že si kraj objednal uveřejnění PR článků a tiskových zpráv o kraji na portálech Parlamentnilisty.cz a Krajskelisty.cz, Haškovo jméno však v popisu služeb nefiguruje. Smlouvy je možné dohledat i na stránkách kraje.