Začala stavba příhraničního úseku dálnice D3, který zejména zjednoduší cestování do Rakouska. Částečně využije trasu nynějšího silničního obchvatu Dolního Dvořiště. Práce na něm by měly skončit v roce 2026, několik měsíců po něm by měl být hotový také navazující úsek, který odvede dopravu ze „silnice smrti“ u jihočeské obce Nažidla. Jeho stavbu chce Ředitelství silnic a dálnic rovněž zahájit ještě letos.
První česká dálnice se blíží k rakouským hranicím, začala stavba D3 od Nažidel k Dolnímu Dvořišti
Úsek dálnice D3 Nažidla – Dolní Dvořiště, státní hranice, jehož stavbu Ředitelství silnic a dálnic zahájilo, bude dlouhý 3,5 kilometru. Po zcela nové trase povede jen asi půldruhého kilometru od hranic do lokality bývalého parkoviště západně od obce Dolní Dvořiště. Řidiči se tak vyhnou prudké zatáčce, která nyní číhá hned za hranicemi na začátku silničního obchvatu. Severní část tohoto obchvatu ale poslouží i při stavbě dálnice, těleso stávající silnice se v budoucnu změní v jeden jízdní pás. Součástí stavby bude také nová mimoúrovňová křižovatka v oblasti areálu dvořišťského kasina.
„Úsek není nijak složitý. Je tady pouze jeden milník, a to do třinácti měsíců dokončit jediné mimoúrovňové křížení, které tady máme,“ shrnul jednatel stavební firmy Swieletsky Radim Čáp.
ŘSD za stavbu zaplatí 875 milionů korun bez DPH. Firma si řekla o částku o 30 procent nižší, než byla předpokládaná nabídková cena – silničáři původně počítali s tím, že zaplatí přes 1,2 miliardy. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl je nicméně přesvědčen, že cena je reálná. „Prověřujeme nabídkovou cenu zhotovitelů, jestli je reálná. V tuto chvíli jsme přesvědčeni, že reálná je a že zhotovitel je schopen za tuto cenu stavbu realizovat,“ ujistil.
Na hranicích by měla nová dálnice ústit v témže místě, kudy nyní do Rakouska přejíždějí auta po silnici I/3. Navázat by na ni měla rychlostní silnice S10. Její příhraniční úsek se ale zatím nestaví, hotová bude podle Mátla pět až šest let poté, co se na hranice dostane česká dálnice. Ta bude proto zprvu končit provizorním sjezdem.
Ačkoli se zatím nestaví ani navazující úsek D3 severně od toho, jehož stavba nyní začíná, brzy by se to mělo změnit. Na dvanácti kilometrech od Nažidel ke kaplickému nádraží chce Ředitelství silnic a dálnic začít stavět také ještě letos, oba úseky mají být hotové v roce 2026. V případě nyní zahájeného jižního úseku by měla stavba zabrat 25 měsíců. „Uvidíme, jak bude stavba probíhat. Byli bychom rádi, kdyby se to stihlo do konce roku 2025,“ poznamenal ředitel Mátl.
Pro bezpečnost dopravy bude ovšem mnohem důležitější ten delší, severnější úsek, jehož dokončení by mělo být reálné do konce roku 2026, přinejhorším na začátku roku 2027. Od hranic se totiž dnes jezdí po přeložce z 90. let minulého století, která je široká a přehledná na rozdíl od další cesty ke Kaplici. Ta je známa jako „silnice smrti“ zejména (ale nejen) kvůli tragické nehodě autobusu, při níž v roce 2003 zahynulo dvacet lidí.
Dálnice D3 v jižních Čechách mohla být podle Radka Mátla hotová již dříve, postihlo ji ale plošné zastavení přípravy dopravních staveb v éře ministra dopravy Víta Bárty v roce 2010. Vzniklo pak takové zpoždění, že v roce 2015 propadlo původní posouzení vlivu na životní prostředí, které se proto muselo zopakovat. „Stanovisko bylo vydáno až v roce 2020,“ upozornil šéf státních silničářů.
V současnosti se v jižních Čechách stavějí další tři úseky dálnice D3 od Českých Budějovic po kaplické nádraží. Všechny – celkem 28 kilometrů – mají být hotové koncem tohoto roku.