Jaroměř truchlí, technické muzeum si odvezlo historickou lokomotivu

Jaroměřská výtopna již není domovem jedné z nejstarších dochovaných parních lokomotiv v Česku – stroje VIIa 340 neboli 411.019 známého však především jako Conrad Vorlauf. Stěhuje se do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově. Technické muzeum tvrdí, že jaroměřské muzeum odmítalo jeho návrhy, a slibuje, že dokončí opravu lokomotivy. V Jaroměři hovoří o velké křivdě.

  • Železniční depozitář NTM v Chomutově není běžně přístupný.
  • Muzeum ale každoročně pořádá dny otevřených dveří.
  • V minulosti bývaly dvakrát nebo třikrát ročně. Letos byl depozitář otevřený vždy od čtvrtka do neděle od 1. 6. do 29. 10.

Conrad Vorlauf – což je jméno upomínající nejen na oběšeného starostu středověké Vídně, ale také na doby, kdy každá lokomotiva nesla kromě číselného označení i pojmenování – se po 25 letech stěhuje z Jaroměře do Chomutova. Ráno pro něj k jaroměřské výtopně přijel šestinápravový valník.

Společnost železniční výtopna Jaroměř opravovala parní lokomotivu z roku 1873 posledních 25 let. Nejprve ji rozebrala a posledních dvanáct let postupně rekonstruovala a dávala znovu dohromady. Podle Národního technického muzea je v současnosti lokomotiva sestavená zhruba z poloviny, což považuje za příliš pomalý postup.

Odjezd svého pokladu nesli Jaroměřští těžce. „Je to neskutečná nespravedlnost a neúcta k naší práci. Je to naše láska, věnovali jsme její opravě několik let práce. Nikdy nás ani nenapadlo, že k něčemu takovému může dojít,“ řekl Pavel Černý ze Společnosti železniční výtopna Jaroměř.

Lokomotiva Conrad Vorlauf na valníku před odjezdem z Jaroměře
Zdroj: David Taneček/ČTK

Národní technické muzeum však tvrdí, že mu po dlouhých jednáních nezůstala jiná možnost. Jeho mluvčí Adam Dušek upozornil, že již v roce 2014 technické muzeum „navrhlo dohodu o ukončení stávající nájemní smlouvy k datu 30. 6. 2015 s tím, že v následujících třech letech (…) na svoje náklady dokončí rekonstrukci lokomotivy“ s tím, že pak mělo technické a jaroměřské muzeum spolupracovat na jejím provozování. „Na tuto nabídku Společnost železniční výtopna Jaroměř nepřistoupila,“ dodal. 

Selhala i další jednání, a tak 1. listopadu vypršela nájemní smlouva a technické muzeum jako vlastník historického stroje si pro svůj majetek nyní přišlo. Jaroměřské muzeum však hovoří o průběhu jednání jinak. „Se současným vedením technického muzea dohoda není možná,“ řekl předseda spolku Společnost železniční výtopna Jaroměř Bohuslav Škoda.

Lokomotiva Conrad Vorlauf v jaroměřském muzeu
Zdroj: David Taneček/ČTK

Společnost vydala prohlášení, podle kterého NTM již od roku 2014 kladlo na Jaroměřské „prakticky nesplnitelné“ podmínky. Technické muzeum také podle něj uvádí „zkreslené, neúplné nebo přímo nepravdivé skutečnosti, které mají pravděpodobně SŽVJ znevěrohodnit a ospravedlnit ukončení spolupráce“.

Ať tak nebo tak, Conrad Vorlauf již v Jaroměři není. Národní technické muzeum slibuje, že jeho opravu během tří až pěti let dokončí a že potom lokomotiva bude v provozním stavu. Pokud se to podaří, půjde o nejstarší provozuschopnou lokomotivu v Česku. V současnosti drží tento primát pravděpodobně elektrický motorový vůz „Elinka“ z roku 1902. Situace je však poněkud nepřehledná, protože v posledních letech vyřadily z provozu několik velmi starých parních lokomotiv poruchy.

Celkově pak je lokomotiva VIIa 340  třetí nejstarší lokomotivou v českých zemích. Ještě starší než Conrad Vorlauf jsou lokomotiva Kladno z roku 1855 a lokomotiva 322.302 z roku 1870. Obě patří Národnímu technickému muzeu, Kladno je v dopravní hale muzejní budovy na Letné, druhá lokomotiva v depozitáři v Chomutově.

Conrad Vorlauf
Zdroj: David Taneček/ČTK
  • Lokomotiva byla vyrobena v roce 1873 pro Rakouskou severozápadní dráhu (ÖNWB). Šlo o poslední lokomotivu první výrobní série. Po jejím zestátnění v roce 1909 přešla k c. a k. Státním drahám a v roce 1918 k Československým státním drahám, které jí přidělily označení 411.019 a používaly v nákladní dopravě a posunu až do roku 1954. Později sloužila na vlečce, od roku 1971 je majetkem NTM.
  • uspořádání pojezdu: D m2
  • výkon: 500 k
  • služební hmotnost: 26,6 t
  • nejvyšší povolená rychlost: 40 km/h

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
před 14 mminutami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 1 hhodinou

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 2 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 3 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 5 hhodinami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
před 19 hhodinami

Vědci na Trutnovsku našli v trase D11 hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století

Vědci v trase budoucí dálnice D11 v úseku mezi Jaroměří a Trutnovem objevili hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století, které považují za mimořádný archeologický soubor doplňující poznání tehdejších válečných konfliktů. Kromě hrobu z druhé slezské války z roku 1745, o kterém již informovali, našli také tři z roku 1866.
před 23 hhodinami

Podmínka za znásilnění pro muže ze Siřemi byla porušením zákona, rozhodl Nejvyšší soud

Krajský soud v Ústí nad Labem porušil zákon, když muži z Lounska uložil za znásilnění a omezování osobní svobody jen podmínku. Nejvyšší soud (NS) dal za pravdu stížnosti bývalého ministra spravedlnosti Pavla Blažka (dříve za ODS). Muž později trestnou činnost opakoval, údajně v Siřemi věznil a znásilňoval další ženu. Výrok NS se však týká předešlého odsouzení a nemá bezprostřední důsledky. Za dané procesní situace totiž NS nemůže verdikt zrušit.
před 23 hhodinami
Načítání...