Provozovatelé hotelů, penzionů a restaurací v Krkonoších hledají způsob, jak vyřešit kritický nedostatek stálých, proškolených zaměstnanců. Nabízejí různé benefity a náborové příspěvky. Někteří přecházejí na samoobslužný provoz.
Horským provozovnám chybí zaměstnanci. Nelákají je ani benefity a náborové příspěvky
Letní sezona na horách končí, a kromě jiného ukázala, že je kritický nedostatek personálu. Zájem sezonních brigádníků je sice velký, stálých a proškolených pracovníků je ale málo.
Na Luční boudě chybí pětina personálu, bufet proto přešel na samoobslužný provoz. „Zákazník naťuká, že si dal třeba pečivo, colu a horalky a potom to uhradí,“ popsal samoobslužný bufet spolumajitel Luční boudy Stanislav Beneš. „Všechny aplikace si vyvíjíme sami a musím říct, že návratnost je velice krátká. Zhruba dvacet procent zaměstnanců je to schopno ušetřit,“ dodal.
Brigádníků je dost
Personál chybí nejen v restauracích, ale i v kuchyních. „Nedostatek personálu už byl před covidem a teď se to ještě daleko zhoršilo,“ postěžoval si provozní boudy Máma v Peci pod Sněžkou Radek Ort. Chybějící pracovníky nahrazují alespoň částečně brigádníci. „Suplujeme to druhou směnou nebo brigádníky. Musím říct, že brigádníků se hlásí dost,“ dodává Ort.
Krkonoše patří dlouhodobě k nejvyhledávanějším turistickým lokalitám. Pracovníky ale nelákají. Mimo letní nebo zimní sezonu jsou totiž provozy omezené a personál tak přichází o příjmy. „Hlavní problém je ten, že to zaměstnání není stabilní,“ vysvětluje provozovatel infocenter ve Špindlerově Mlýně Martin Jandura.
Hoteliéři se snaží zájemce motivovat různými benefity a náborovými příspěvky, někde až dvacet tisíc korun. Ubytování a strava zdarma už jsou běžnou výhodou.