Tendr na servis souprav metra je podle představenstva podniku v pořádku, přesto ho prověří audit

Představenstvo pražského dopravního podniku (DPP) jednalo při přidělení zakázky na servis souprav metra za 14,6 miliardy korun v souladu se zákonem. Usnesla se na tom ve středu dozorčí rada DPP. Přesto bude udělán nový externí posudek zakázky, oznámil primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha sobě). DPP zadal zakázku prostřednictvím jednacího řízení bez uveřejnění, tedy bez veřejné soutěže, firmě Škoda Transportation.

Tendr kritizovala v uplynulém týdnu opozice i Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN), které vládnou s Piráty a Prahou sobě, a požadovaly odchod generálního ředitele Petra Witowského i náměstka pro dopravu Scheinherra. Oba pochybení odmítli.

Dozorčí rada se ve středu usnesla, že představenstvo v čele s Witowským jednalo v souladu se zákonem i stanovami podniku. S usnesením souhlasila až na jednoho člena celá dozorčí rada. V zápise je rovněž uvedeno, že dozorčí rada byla o zakázce informována standardně. „Bylo to (rozhodnutí představenstva) profesionální a konstruktivní, a to je vždycky ta nejefektivnější cesta,“ uvedl Scheinherr.

Na jednání byli přítomni zástupci právních kanceláří, kteří vyloučili možnost otevřeného výběrového řízení. Podnik by v něm totiž musel zveřejnit kompletní dokumentaci, kterou ale nevlastní, a hrozila by mu tak žaloba. V pondělí to řekl také Witowski.

Dozorčí rada se přesto rozhodla, že nechá vypracovat ještě jeden nezávislý posudek. „Audit nyní představenstvo zadá některé z renomovaných mezinárodních auditorských společností, která se dosud k této zakázce nevyjadřovala,“ uvedl Scheinherr.

O personálních změnách ve vedení podniku ve středu představenstvo nejednalo.

Podnik provozuje kromě souprav od Škody Transportation také vlaky Siemens, u kterých byla obdobná zakázka na servis bez většího rozruchu uzavřena v roce 2018. Nyní už žádná podobná zakázka na servis v plánu není, DPP nicméně připravuje tendr na nákup nových souprav metra, které se mají obejít bez strojvedoucího. Budou jezdit na nové lince D.

DPP provozuje na třech linkách metra 61 stanic. Roční provoz podzemní dráhy vyjde na několik miliard korun. DPP je největší městskou firmou a zaměstnává skoro 11 tisíc lidí. Praha dotuje DPP více než 13 miliardami korun ročně.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánovčera v 18:56

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

UMPRUM uzavírá výstavou semestr i budovu

Výstava Artsemestr tradičně na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) shrnuje klauzurní a semestrální práce studentů. Je jednou z posledních akcí v hlavní budově školy, kterou čeká od začátku příštího roku rozsáhlá rekonstrukce.
včera v 11:12

Část předvánočních vlaků z Prahy už je plná. Dopravci přidávají místa

Některé z vlaků, které před Vánoci míří z Prahy na Moravu a dál do zahraničí, už jsou vyprodané. V dalších zbývají poslední volná místa, vyplývá z vyjádření oslovených železničních společností a jejich webových stránek. Většina dopravců v reakci na zvýšenou poptávku přidává v období od 19. prosince do Štědrého dne stovky až tisíce míst navíc. Rychle se plní i povánoční spoje, ve kterých se lidé budou vracet zpátky do metropole.
17. 12. 2025

Od ledna v Praze končí parkování pro elektroauta zdarma

Bezplatné parkování elektromobilů v Praze od nového roku končí. Jejich majitelé budou platit polovinu toho, co vlastníci aut se spalovacími motory a získají možnost nákupu další parkovací karty platné pro všechny modré zóny. Plug-in hybridy pak přijdou o veškeré úlevy. Změna má vést mimo jiné k uvolnění místa pro rezidenty, což prosazovaly hlavně jednotlivé městské části. Bezplatné parkování elektroaut bylo během letošního roku ukončeno třeba v Plzni. Naopak zvýhodnění stále nabízejí například v Českých Budějovicích, Ostravě nebo Liberci.
15. 12. 2025

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
13. 12. 2025

Pražští zastupitelé schválili rozpočet. Hřib a Pospíšil rezignovali z rady

Pražští zastupitelé na čtvrtečním zasedání schválili návrh rozpočtu města na rok 2026. Odhlasovali si také personální změny v radě. Z té odcházejí náměstci primátora Jiří Pospíšil (TOP 09) a Zdeněk Hřib (Piráti), který zůstává v čele dozorčí rady pražského dopravního podniku a pražským zastupitelem. Zastupitelé také schválili převod 600 milionů korun Kongresovému centru Praha. Rozhoduje se i o směně pozemků pro Střední odbornou školu civilního letectví.
11. 12. 2025Aktualizováno11. 12. 2025

Vědci popsali v srdci Prahy pro Česko nové druhy lišejníků a hub

Mohlo by se zdát, že hustě osídlená území velkoměst jsou spíše pouštěmi než oázami. Ale výzkumy ukazují, že to tak není: metropole totiž vytvářejí zcela nové ekosystémy, které mohou nabízet příležitosti spoustě druhů. A podle nového výzkumu se to týká i Prahy.
10. 12. 2025
Načítání...