Hejtman Bělica podal trestní oznámení na Liberty kvůli ohrožení životního prostředí

Moravskoslezský hejtman Josef Bělica (ANO) podal na představenstvo zkrachovalé huti Liberty Ostrava trestní oznámení týkající se úniku odpadních vod a možného ohrožení životního prostředí. Hejtman to řekl při návštěvě rourovny v Liberty. Firma neměla peníze na to, aby likvidovala kontaminovanou vodu pod uzavřenou koksovnou. Představenstvo firmy se k situaci nechce vyjadřovat. Policejní mluvčí Soňa Štětínská řekla, že kriminalisté se podáním zabývali, ale že dosud neshledali podezření z protiprávního jednání.

Josef Bělica řekl, že oznámení podal už před zářijovými krajskými volbami. „Nepovažoval jsem za vhodné o tom před volbami mluvit, abych tu společnost nepoškodil,“ řekl hejtman. Věří, že situace dopadne dobře. „Velmi pozorně to monitorujeme z úrovně krajského úřadu. Zatím ohrožení není bezprostřední," řekl Bělica.

Slezská huť vyráběla ocel hlavně pro stavebnictví, strojírenství a petrochemický průmysl. Dostala se ale do dluhů a většina jejích provozů se zastavila loni v prosinci, kdy jí společnost Tameh Czech přestala dodávat energie. Od června je firma v úpadku.

„Policisté odboru hospodářské kriminality se v září, na základě nejednoho podání, zabývali podezřením ze spáchání protiprávního jednání týkajícího se možného ohrožení životního prostředí, a to v souvislosti s odpadními vodami v návaznosti na provoz průmyslového podniku na Ostravsku. Kriminalisté dosud neshledali, po shromáždění a vyhodnocení dostupných informací, ve věci podezření z protiprávního jednání,“ sdělila policejní mluvčí Soňa Štětínská.

Splachování usazenin při deštích

Výkonný ředitel Liberty Ostrava Pavel Šedivý řekl, že problém nastal, když huť nenastartovala druhou fázi zastavení provozu koksovny, kterou odstavila od srpna. „Fáze jedna je zastavení koksovny, to je ta, řekněme, nejnebezpečnější část, kdy musíme vyevakuovat všechny plyny z potrubí, odpojit baterii, odpojit chemii a podobně. Druhá fáze, to je zastavení kontaminací,“ vysvětlil ředitel.

Veškeré zařízení koksovny je podle něj znečištěno usazeninami. „I na povrchu je dehet, jsou další nebezpečné látky, takže při každém dešti dochází k splachování do záchytných jímek, z kterých to čerpáme do tanků nebo kádí. Pak je třeba okamžitě nastartovat tu druhou fázi a začít likvidovat potrubí, ze kterých to teče, anebo technologii, na které dochází ke kontaminaci. K tomu tedy dosud nedošlo z důvodu té situace, ve které se nacházíme,“ řekl Šedivý.

Povodně vyřadily z provozu čističku

Pod koksovnou jsou čtyři nádrže. „Dvě mají tři tisíce kubických metrů, takže šest milionů litrů, a dvě mají dva. Takže celkem máme deset tisíc kubíků záchytnou kapacitu. Ty větší jsou na těžce kontaminované vody, které mají vysoký obsah kyanidů, fenolu, naftalenu, dehtu a podobně. To jsou vody, které se začaly odvážet v tomto týdnu, a spolupracujeme s firmou FCC na jejím zpracování,“ popsal Šedivý. Liberty podle něj jedná i s další firmou, která navrhuje technické řešení, které by se dalo provádět přímo v areálu koksovny, takže by se kontaminovaná voda nemusela převážet.

„Lehce kontaminované vody, které mají podstatně nižší obsahy, se správně měly zpracovat na naší biologické čistírně a potrubím pustit na OVAK (Ostravské vodárny a kanalizace),“ řekl Šedivý. OVAK ovšem postihly v září povodně, které vyřadily z provozu i jejich ústřední čističku.

„My jsme jednali s krajským úřadem, jednali jsme s Povodím Odry a tak jako i další podniky máme teď zvýšený limit na vypouštění,“ uvedl ředitel. Vše je podle něj pod velmi přísným dohledem. „V řece Lučině, do které to potom půjde přes naši čističku, musí být patřičný průtok, aby došlo k naředění. Takže je to hodně sledované, ale jsme schopni teď ty skladované vody likvidovat,“ dodal Šedivý.

V současné době z Liberty žádná voda neteče

V současné chvíli z Liberty žádná voda neproudí. „My samozřejmě žádnou vodu ani do Lučiny, ani do kanalizace nepustíme,“ řekl ředitel. Záchytná kapacita nádrží je teď podle něj zhruba na šedesáti procentech naplnění, takže firma má ještě rezervu. „Ale už jsme začali snižovat, přes FCC už likvidujeme každý den nějakých třicet kubíků,“ poznamenal Šedivý.

Insolvenční správce Liberty Ostrava Šimon Peták řekl, že z majetkové podstaty firmy jsou hrazeny částky na odvoz a likvidaci odpadních vod v nezbytném rozsahu. „Řádově jsou to jednotky milionů korun měsíčně,“ podotkl Peták.

Na likvidaci kontaminovaných vod tak, aby nebylo nutné platit tyto peníze každý měsíc, by bylo podle něj v současné fázi potřeba zhruba devadesát milionů korun. „To samozřejmě ještě nezahrnuje tu následnou sanaci, která by byla řádově dražší,“ řekl Peták.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 11 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 3 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 6 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 9 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 10 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 19 hhodinami
Načítání...