Brno – Pašije, mše i temné hodinky. Celkem devět koncertů pořádá v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby brněnská filharmonie. 24. ročník začal tento týden a skončí až příští neděli.
Festival duchovní hudby ve znamení mší i temných hodinek
Právě Janovy pašije rozezněly druhý den festivalu minoritský kostel svatých Janů od Johanna Sebastiana Bacha. „Hrajeme je porpvé od roku 2012, kdy záštitu nad festivalem převzala filhamornie,“ vysvětlil dramaturg festivalu Vladimír Maňas. Pašije představil barokní orchestr z Wroclavi, který přijel do Brna přímo na žádost vedení festivalu. Na něm zazní celkem devět koncertů, z nichž šest je hlavních a tři jsou vedlejší. Ty je možné navštívit až po deváté hodině večer a umělce při nich ozařují jen svíčky.
„Každý ročník má jiné téma. To letošní je Západ,“ prozradil společný motiv koncertů Maňas. Minulý rok byl jejich motivem naopak Východ a příští ročník bude pojmenovaný Srdce-Útočiště. Hlavní téma festivalu je totiž rozděleno na pět let a je inspirováno knihou Labyrint světa a ráj srdce od Jana Amose Komenského. Před třemi lety odstartoval takto zaměřený festival ročníkem Pouť, následoval Exodus a následně již zmiňovaný Východ-Počátek.
Za vrcholné představení považuje dramaturg vystoupení belgického souboru, které proběhne v Červeném kostele. „Zazní na něm skladby z poloviny 16. století, které v Brně nebyly slyšet přes pět set let,“ dodal Maňas.
Závěrečný koncert bude na Petrově, kde zazní velikonoční mistrovská díla rakouského skladatele a varhaníka Antona Brucknera pod taktovkou šéfdirigenta Filharmonie Brno Aleksandara Markoviće. Zajímavostí tohoto ročníku také je, že v příští týden hudebníci využijí i nových varhan v jezuitském kostele Nanebevzetí Panny Marie. Ty rozehraje jeden z nejlepších současných varhaníků Christian Schmitt.