Dopravní podnik v Ostravě vyřadil z provozu poslední dva dieselové autobusy

Dopravní podnik Ostrava slavnostně vyřadil z běžného provozu poslední dva autobusy na naftový pohon. Stal se tak prvním velkým dopravním podnikem v zemi, který už používá jen ekologičtější vozidla s pohonem na elektřinu nebo plyn.

Město si spolu s dopravním podnikem města Ostravy vytyčilo vyřazení dieselových autobusů jako milník už před čtyřmi lety. „Já jsem tehdy zajásal, ale hned mě přepadly pochyby, jestli to vůbec bude možné, protože za tím jsou skutečně obrovské peníze a obrovská práce. Díky našim úspěchům v čerpání evropských dotací se podařilo maximální možnou částku použít pro obměnu vozového parku z dotačních titulů Evropské unie,“ řekl ostravský primátor Tomáš Macura (ANO).

Generální ředitel dopravního podniku Daniel Morys poznamenal, že podnik srazil emise oxidu uhličitého na naprosté minimum. „Jeden CNG autobus proti dieselovému autobusu šetří zhruba 250 000 korun ročně, takže ekologie má i svůj ekonomický smysl,“ řekl Morys.

„Považuju dnešní den za hodně symbolický. Bojujeme v Ostravě stále se znečištěním životního prostředí. Doprava má na to samozřejmě vliv, zejména v dopravních uzlech, a centrum města je celé dopravně hodně zatížené, takže samozřejmě i ekologizace veřejné dopravy je významným faktorem, který jde v duchu naší cesty snižování zdrojů emisí,“ řekl ostravský primátor. 

Projekt na ekologizaci autobusové dopravy v ostravské MHD začal už v roce 2015, kdy podnik vystavěl v Martinově první plynovou plničku a zároveň provedl první velký nákup 105 autobusů na CNG. Od té doby podle ředitele nastalo 13 klíčových milníků a náročných projektů, které přišly dohromady téměř na dvě miliardy korun, přičemž dotace z EU činily zhruba 85 procent.

Největší zakázka na elektromobily

V uvedené částce je i nedávno uzavřená smlouva za více než 420 milionů korun na dodávku 24 elektrobusů s průběžným dobíjením a výstavbu dobíjecích stanic. Podle Moryse jde o největší elektromobilní zakázku v hromadné dopravě.

Ředitel podotkl, že podnik už chystá vodíkové projekty. „Na Hranečníku by maximálně do dvou let měla stát vodíková plnička, primárně pro dopravní podnik, ale i pro veřejnost. Dopravní podnik sám už připravuje tendr na první vodíkové autobusy, takže to vypadá, že Ostrava bude opět prvním městem, kde budou jezdit vodíkové autobusy v rutinním provozu,“ řekl Macura.

Dieselových autobusů se zatím podnik nezbaví úplně, část si jich nechá v záloze pro mimořádné události. Řadu ale nabídne k prodeji. Dosud jich měl ve vozovém parku 65. Na přelomu roku měl DPO zhruba 300 provozních autobusů, více než 200 jich mělo pohon na CNG a deset je elektrobusů. K nim v březnu přibylo dalších 24 autobusů na plyn. Kromě toho provozuje DPO 259 tramvají a 70 trolejbusů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Soud vyhověl odvolání psychiatra Cimického

Případem psychiatra Jana Cimického viněného ze znásilnění a vydírání se bude muset znovu zabývat obvodní soud. Odvolací senát v úterý vyhověl Cimického odvolání proti předchozímu verdiktu. Sedmasedmdesátiletý lékař a spisovatel obžalobu dlouhodobě odmítá, úterního jednání se nezúčastnil.
14:53Aktualizovánopřed 47 mminutami

Nové proměnné značky na D3 umožní jízdu až 150kilometrovou rychlostí

Proměnné dopravní značky, které umožní zvýšení rychlostního limitu na dálnici D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi na 150 kilometrů za hodinu, dodá státu za 54,4 milionu korun sdružení firem Mobility and Intelligence a Značky Morava. Výběrové řízení, které vypsalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), vyhrálo s nejkratší nabídnutou dobou realizace v délce osmdesát dní, oznámil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Řidiči by poprvé mohli jezdit zvýšenou rychlostí během letních prázdnin.
před 1 hhodinou

Den před osvobozením zavraždili nacisté na Slovácku dvacet lidí

Konec druhé světové války přinesl, kromě radosti z blížícího se vítězství, i řadu tragédií, které stály stovky lidských životů. Jedna z nich se odehrála před 80 lety, 29. dubna 1945, poblíž obce Salaš na Uherskohradišťsku. Nacisté a jejich pomocníci z řad takzvaných vlasovců povraždili dvacet lidí. Všichni zemřeli pouhý den před příchodem Rumunů, kteří obec osvobodili.
před 2 hhodinami

Po dvou dekádách příprav začala miliardová stavba Černé kostky

V Ostravě začala stavba Černé kostky – Centra digitalizace, vědy a inovací. Projekt za 2,6 miliardy korun má být hotov v roce 2027. Stavba, jejíž příprava začala před víc než dvaceti lety, má být symbolem proměny Moravskoslezského kraje. Devítipatrová budova se dvěma podzemními podlažími patří k největším krajským investicím a je financována s pomocí programu Spravedlivá transformace. Bude sídlem Moravskoslezské vědecké knihovny.
11:54Aktualizovánopřed 2 hhodinami

ÚS odmítl stížnost Stačilo! na liberecké krajské volby

Koalice Stačilo! nedosáhla přepočtu všech hlasů v loňských krajských volbách v Libereckém kraji. Získala 4,99 procenta hlasů, v zastupitelstvu tedy není. Na základě úspěšné první ústavní stížnosti liberecký soud na přelomu roku přepočítal hlasy v pěti okrscích, zjistil několik pochybení, ani to však koalici nepomohlo. Druhou stížnost nyní Ústavní soud (ÚS) odmítl a usnesení zpřístupnil ve své databázi.
před 7 hhodinami

Protipovodňová opatření v Brně nabírají další zpoždění

Dělníci v Brně dokončují první etapu protipovodňových opatření na řece Svratce. Upravují břehy i dno koryta řeky. Stavba je zdražila asi o tři sta milionů, nakonec vyjde na 1,5 miliardy korun. Termín dokončení se několikrát odkládal a nestihne se ani dubnový. Hotovo zřejmě bude až v průběhu června. Práce se protáhly i kvůli loňským zářijovým povodním.
před 7 hhodinami

Demolice vyhořelého bazénu v Českém Krumlově začne v létě

Demolice bazénu v Českém Krumlově po požáru, který tam neúmyslně způsobil údržbář, jenž se loni v září snažil zlikvidovat hnízdo sršní, začne v červnu. Město za dva týdny vybere firmu, která starou plovárnu rozebere. Radnice chce na jejím místě postavit nové aquacentrum za více než půl miliardy korun.
před 10 hhodinami

Rostou investice do energeticky úsporných projektů

V Česku rostou investice do energeticky úsporných projektů, loni se jich dokončilo rekordní množství celkem za téměř tři miliardy korun. Na taková opatření navíc objednavatel obvykle nemusí vynaložit žádné finance, protože vše splácí z dosažených úspor. Například ve Středočeském kraji má takzvaný EPC projekt v příštích deseti letech na energiích ušetřit skoro půl miliardy. Součástí úsporných opatření v kraji jsou třeba výměny zdrojů tepla, rozvodů nebo zateplení.
před 11 hhodinami
Načítání...