Praha - České metropoli letos výrazně ubyli turisté. Ještě loni se jich ulicemi Prahy procházely čtyři miliony, letos by jich podle odhadů cestovních kanceláří mohlo být o víc než půl milionu méně. Úbytek klientů hlásí správci pražských památek i hoteliéři. Magistrát má přitom na lákání zahraničních návštěvníků připraveno přes sto milionů korun. Vedení města vidí hlavní problém v dopadech hospodářské krize. Kritici ale říkají, že by magistrát mohl dělat víc.
Do Prahy míří méně turistů, magistrát chystá masivní kampaň
„Ten pokles se pohybuje mezi deseti až dvaceti procenty,“ odhaduje na základě informací od hoteliérů a cestovních kanceláří ředitel odboru cestovního ruchu pražského magistrátu Jan Kněžíček. Turistická propagace má přitom letos Prahu stát přes 100 milionů korun, což je čtyřikrát víc než v jiných letech. Za desítky milionů se chystá třeba reklama v zahraničních televizích.
Magistrátní opozice ale takový způsob lákání turistů kritizuje. „Já bych mnohem víc zaměřil finanční prostředky a jejich určení na propagaci na veletrzích v zahraničí nebo na internetu,“ tvrdí zastupitel za ČSSD Miroslav Poche.
Žebříček nejnavštěvovanějších památek i letos vedou Pražský hrad a zoologická zahrada. Podle cestovních kanceláří se víc než dopady krize projevuje spíš nedostatek kulturních akcí a špatná pověst města kvůli pouliční kriminalitě a nedostatečné úrovni služeb. Turistika a cestovní ruch tvoří důležitou část pražské ekonomiky. Zaměstnávají až sto tisíc lidí a vytváří až čtvrtinu hrubého domácího produktu metropole.
Pražské památky do pronájmu
Některé pražské památky přešly od srpna do správy soukromé firmy. Společnost ABL FM Services za roční správu sedmi z nich zaplatí padesát milionů. Na seznamu je například Petřínská rozhledna nebo Staroměstská radnice. Návštěvníky chce lákat třeba personálem v kostýmech. Někteří památkáři ale styl oblečení kritizují. „Jsou oděni víceméně nahodile do divadelních kostýmů,“ myslí si například šéf památkového úřadu Josef Štulc. ABL se zase brání, že musí brát ohled na pohodlí personálu.
Na památkách, které bude firma nyní spravovat, nevylučuje do budoucna zvýšení vstupného. Na druhou stranu je ale chce kompenzovat slevami.