Liberec – Turisty oblíbená přeshraniční krokonošská trať z Harrachova do polské Sklářské Poruby (Szklarska Poreba) přestane být popelkou. Zatím musí cestující z vnitrozemí v Kořenově, popř. Harrachově, přestupovat a dále pokračovat jiným vlakem. Liberecký kraj oznámil, že přeshraniční úsek, kudy se v zimě vozí běžci na lyžích z obou stran hranic, propojí s linkou osobních vlaků Liberec–Harrachov. Do Polska by tak také měly začít jezdit novější vozy, které tam dosud zajíždět nesměly.
Cestující na harrachovské trati již nebudou přestupovat, slibuje kraj
Ačkoli do podkrkonošské Sklářské Poruby jezdí vlaky z Harrachova bezmála již pět let, bezproblémová cesta to není. Při cestě z Liberce či Tanvaldu se musí přestupovat. Vlaky se přitom pravidelně plní turisty, které lákají například běžecké tratě začínající u zastávky v Jakušicích (Jakuszyce). „Přestupuje se na Jakušovice. Což není takový problém, ale je to jednodušší, když se jede v jednom vlaku,“ podotkl cestující ve žlutém motoráčku, který pendluje přes hranice mezi Kořenovem a Sklářskou Porubou.
Zavedení přímých vlaků zatím bránily smlouvy s dopravci, ale především technické překážky. České dráhy, které jezdí z Liberce do Harrachova, mají od Libereckého kraje nakázáno, jaké vlaky musí využívat – ty však nesmějí na polské koleje. Ačkoli například web Zubačka.cz, který se věnuje provozu na trati mezi Tanvaldem a Kořenovem, potažmo Porebou, již loni upozornil i na další technické a personální komplikace, které stojí v cestě zavedení přímých vlaků z Liberce až do Polska, je krajská organizace KORID LK, která objednává regionální vlaky, přesvědčena, že bude možné již příští zimu cestovat z Liberce do Sklářské Poruby bez přestupu. „To jsou všechno věci, které předpokládám, že by měly být vyřešeny. V průběhu loňského roku jsme to ikskrát konzultovali,“ řekla Stanislava Jakešová z Koridu.
Dopravní specialista Jindřich Berounský:
„Ta trať je velmi zajímavá v letní a zimní sezoně, kdy dochází k extrémnímu nárůstu počtu cestujících.“
Vlaky ze Sklářské Poruby do Kořenova přestaly jezdit po druhé světové válce. Později vznikla zastávka v Harrachově, kde potom končily vnitrostátní vlaky z Tanvaldu, na trať přes Jakušice se ale pravidelné spoje vrátily až v roce 2010. Dopravcem na české straně se stal Viamont, přejmenovaný později na GW Train Regio. Zpočátku používal moderní vozidla polské společnosti Koleje Dolnoslaskie. V případě, že do nich cestující přestoupil ze starého motoráku ČD (ty ale nejezdily na všech spojích), jako by se posunul o několik desetiletí do budoucnosti. Později ale nové polské motoráky jezdit přestaly, český dopravce si pronajal a zakoupil několik motoráků stejného typu, jako bývaly ty ČD. Mezitím ale naopak dráhy zakoupily nové motorové vozy, s nimiž dnes jezdí do Harrachova. Přestup tak opět připomíná cestu časem, tentokrát však v opačném směru.
Na počátku provozu přeshraničních vlaků byl také problém s jízdenkami – úsek v každé zemi si cestující museli koupit zvlášť, a to v měně daného státu. V současnosti již je možné koupit si jízdenku pro celý úsek ve stejné měně, ačkoli formálně cestující stále platí jízdné za dva různé úseky. Přímé jízdenky z Liberce či Tanvaldu do Polska však kvůli různým dopravcům k dispozici nejsou. I to by se však mělo po zavedení přímých vlaků změnit.