Před několika týdny začaly České dráhy využívat mobilní aplikaci „Komunikátor“. Ta usnadňuje a zrychluje domluvu mezi vlakovými četami a dispečery. Nahradila tak klasické telefonní linky.
České dráhy spustily „Komunikátor“. Vlakové čety mohou ještě rychleji komunikovat s dispečery
Čety si mezi sebou díky aplikaci posílají krátké přednastavené zprávy. Program výrazně zjednodušuje práci i dispečerům. Systém je nastaven tak, aby v případě poklesu datového signálu informaci zakódoval do SMS a odeslal ji přes hlasovou síť. Aplikace hlásí devětadevadesátiprocentní úspěšnost při doručení zpráv, uvedli zástupci Českých drah.
„Program se osvědčil například nedávno, kdy vlaky kvůli silným mrazům nabíraly zpoždění,“ uvedla redaktorka České televize Monika Fleischmannová.
- V aplikaci Komunikátor si může uživatel vybrat jedno z pěti hlavních témat, kterému se chce věnovat a jeho podtématům. Systém následně automaticky vyhledá adresáty. Základem jsou kategorie: Chci pomoc, Chci informaci, Dávám na vědomí nebo Jsem v nebezpečí. Stačí pak, aby uživatel vyplnil několik požadovaných údajů a za pár sekund má k dispozici ucelenou informaci připravenou k odeslání. Oznámení o příchozí zprávě je doprovázeno akustickým signálem. Systém navíc odešle i zprávu o doručení a kromě toho se zaměstnanec dozví, zda byla jeho informace i přečtena.
Vývojáři Českých drah začali na nové aplikaci pracovat v prosinci 2014. „Tehdy panovaly dlouhé tuhé mrazy a vlaky přestaly jezdit po celé republice,“ zjistila Monika Fleischmannová, podle níž to byl jasný impuls k tomu, aby se dráhy snažily zlepšit a zrychlit komunikaci mezi posádkami a dispečinkem.
V testovacím režimu byla aplikace už loni v srpnu. Nyní již funguje bez problémů. Podle Českých drah jde dokonce o evropský unikát. Vývojáři ji nyní chtějí propojit s pokladnami na nástupištích. Cestující pak může od pokladních zjistit, jaká je například kapacita ve vlaku a zda je v něm místo pro větší skupinu osob.