Pardubice – Vydláždění třídy Míru v centru Pardubic tak, aby připomínala letištní vzletovou dráhu – a stala se tak netypickým pomníkem letce Jana Kašpara – není reálné. Na potíže se sloupy, které by originální dlažbu při pohledu shora ze Zelené brány překryly, poukázal architekt Jaromír Walter, podle primátorky Štěpánky Fraňkové (Sdružení pro Pardubice) navíc není pravděpodobné, že by potřebnou změnu projektu na rekonstrukci třídy Míru schválila Regionální rada Severovýchod, která na ni poskytne dotaci. Rekonstrukce má bez ohledu na konečnou podobu začít 3. března. Pro Pardubice to znamená začátek dlouhého období dopravních omezení.
Bude z třídy Míru „ranvej“? Rekonstrukce se blíží, jasno není
Kvůli začátku rekonstrukce třídy Míru budou od příštího týdne v centru Pardubic uzavírky pro auta, výluky městské hromadné dopravy a změní se režim parkování. Sice ještě více zkomplikuje, že souběžně s třídou Míru se bude opravovat i Sladkovského ulice, která z ní odbočuje.
V průběhu oprav bude vždy jedna polovina třídy Míru uzavřena, zbylá část zůstane k dispozici chodcům, integrovanému záchrannému systému a zásobování. Městská hromadná doprava bude odkloněna přes Masarykovo náměstí. „Rekonstrukce má trvat 12 měsíců, ale doufáme, že stavební firma Syner se bude snažit práce co nejvíc urychlit,“ poznamenal náměstek primátorky Jindřich Tauber (ČSSD).
V dubnu se situace ještě zhrorší, protože souběžně s pracemi na třídě Míru a Sladkovského začne ještě oprava ulic 17. listopadu a Jana Palacha, které se s třídou Míru scházejí na křižovatce na Masarykově nádraží.
Na rekonstruované třídě Míru by měl vyrůst památník letce Jana Kašpara v podobě 37metrového sloupu s větrným rukávem. Zda skutečně vznikne, není jasné, část Pardubických se proti němu bouří a na potíže návrh narazil i u městského vedení. Kromě památníku by ale mohla průkopníka českého letectví připomínat i samotná ulice. Vytvoření „ranveje“ z pardubické třídy Míru navrhl reportér České televize David Macháček. Ačkoli hlavní městská architekta Pavla Pannová označila nápad za „laciný“ a nelíbil se jí, radní ho nezavrhli a oslovili odborníky.
Podle architekta Jaromíra Waltera ale nelze navrženou rekonstrukci třídy Míru snadno uskutečnit, problém představuje pouliční infrastruktura – na ulici musí být lampy, mobiliář či přechody pro chodce. „Byl by to chaos, ve kterém ranvej zanikne,“ upozornil. Dodal, že by případný projekt musel získat mnoho povolení, schválit by ho musela například policie. Walter sám ale návrh zatím nezavrhl. Spolu s jeho autorem chce „ranvej“ zasadit do studie nové podoby třídy Míru.
Podle Davida Macháčka by bylo možné značky, které připomínají značení vzletové dráhy, do ulice vhodně zasadit. „Jde o to, jak napasovat ranvejové značky mezi všechny sloupy veřejného osvětlení, trolejového vedení, mezi všechny normy, které se vztahují na pozemní komunikaci. Nemusí to být v rozporu a mohou existovat vedle sebe,“ uvedl autor návrhu.
Primátorka Štěpánka Fraňková upozornila také na problém, na který by mohla „ranvej“ narazit u Regionální rady Severovýchod. Ta poskytne na připravovanou rekonstrukci ulice evropskou dotaci. Pokud by se změnil projekt, musela by ho schválit. Primátorka ovšem podotkla, že je skeptická. „S naším případem třídy Míru jsme Regionální radě Severovýchod udělali takové problémy, že jsem velmi pokorná,“ poznamenala Fraňková. Dodala, že jí osobně návrh vzletové dráhy neimponuje a v zastupitelstvu by ho nepodpořila, byť ho považuje za „vtipný nápad, který určitě není hloupý“.
Třída Míru by podle Macháčkova návrhu měla připomínat ranvej v úseku mezi náměstím Republiky a Sladkovského. Ulici by tak ozdobily pruhy, které obvykle značí šířku ranveje, a pruhy určující místo pro přistávání. Místo čísla dráhy by se na třídě Míru měla objevit písmena JK upomínající na Jana Kašpara a pod nimi číslo 1910 odkazující na první Kašparův let. Podoba ulice-pomníku by vynikla při pohledu ze Zelené brány.