Hnutí STAN bude se SPOLU tvořit nejtěsnější většinu v zastupitelstvu Středočeského kraje. „Bude to křehké,“ přiznává dosavadní hejtmanka Petra Pecková (STAN). Přesto v Událostech, komentářích vyjádřila naději, že i strany mimo koalici budou spolupracovat pro dobro občanů kraje. „Dobro pro Středočeský kraj je zabránit tomu, aby se dělaly kroky, které dosud dělala koalice STAN a SPOLU,“ hlásí krajský volební lídr ANO Tomáš Helebrant.
Bude to křehké, snad strany mimo koalici nebudou jen bořit, doufá Pecková
Starostové a SPOLU se po čtvrtečním jednání posunuli k podpisu koaliční smlouvy k vedení Středočeského kraje. „Nebude to vůbec jednoduché, v uplynulém volebním období jsme měli luxusní většinu padesáti zastupitelů z celkových pětašedesáti, to byla velká převaha. Teď si vybíráme úroky a bude to přesně opačně,“ říká dosavadní hejtmanka Pecková. Koalice bude mít třicet tři zastupitelů.
Hlasování v zastupitelství kraje je specifické tím, že k prosazení návrhu je třeba většina všech členů, nikoliv většina přítomných. „Bude to křehké, to si myslím, že víme úplně všichni,“ přiznává Pecková. Přesto vyjádřila naději, že i ostatní strany mimo koalici budou spolupracovat „pro dobro občanů kraje“ a „nebudou za každou cenu jen hlasovat proti a bořit“.
Helebrant potvrdil, že ANO určitě dobro konat bude. „Dobro pro Středočeský kraj je zabránit tomu, aby se dělaly kroky, které dosud dělala koalice STAN a SPOLU. Budeme se snažit prosazovat náš program a nebudeme to hnutí STAN dělat jednoduché,“ hlásí. Helebrant zmínil „nově vysoutěžené údržby silnic, které vyjdou o miliardu dráž,“ a nákup pozemku v Trubíně, „kde chtějí postavit domov pro seniory, ke kterému není příjezdová cesta a jehož cenu si asi vycucali z prstu“.
„Pozemek v Trubíně nám darovala občanka Středočeského kraje. Částku, která byla vyplacena, byla za oplocení pozemku a za další úpravy, ne za samotný pozemek. A příjezdová cesta tam je,“ ohradila se hejtmanka.
Shoda, že doprava je klíčová
Pecková věří, že i přes výjimku hlasitě kritizujících jednotlivců se najde podpora pro kroky, které chce prosazovat. „V zastupitelstvu kraje se většinou rozhoduje o věcech jako převodu pozemku pro obce na chodníky, dotace na kanalizace nebo výstavba silnic a obchvatů. To jsou témata, na kterých se snad shodneme,“ doufá.
Koalice chce pokračovat v modernizaci veřejné dopravy, plánuje soutěž s otevřeným výběrovým řízením pro železniční dopravce, což bude podle Peckové v dějinách kraje poprvé. „Dále bychom chtěli rozšiřovat střední školy a rekordně investovat do silniční sítě,“ avizuje. Helebrant souhlasí s důležitostí dopravy. „Samozřejmě je klíčová, na ní je prakticky vše navázáno,“ připouští.