Brněnský primátor Vokřál se distancoval od tvrzení, že ANO podporuje přesun nádraží

V Brně opět propukla debata, kde by mělo stát tamní nádraží. Jihomoravská buňka hnutí ANO v pondělí oznámila, že podporuje variantu jeho odsunu. Žít Brno tvrdí, že jde o porušení koaliční smlouvy. Primátor Petr Vokřál (ANO) se ale od stanoviska svých spolustraníků distancoval.

Náměstek primátora Brna Matěj Hollan (ŽB) označil výroky jihomoravského hnutí ANO o odsunu nádraží za porušení koaliční smlouvy. Proti svým spolustraníkům se ale večer postavil primátor města Vokřál, který se vyjádřil pro zachování koaliční dohody.

Podle Hollana se koalice shodla, že bude ohledně nádraží postupovat společně. O tom, že krajská organizace ANO podporuje odsunutou polohu nádraží, v pondělí informoval člen krajského předsednictva hnutí Jan Nečas. Podle Hollana mohl postup ANO, od kterého se primátor distancoval, vést až k dohodovacímu řízení, zda má koalice dál smysl.

Nečas jen několik hodin po svém vystoupení vyjádření upravil. Prezentoval ho prý předtím nešťastně.

„Klub krajských zatupitelů ANO na svém jednání diskutoval o poloze hlavního nádraží. Ačkoliv klub nepřijal žádné usnesení, zastupitelé se převážně vyjadřovali pro odsunutou polohu. Krajské předsednictvo o tom bylo informováno, žádné stanovisko ale nepřijalo,“ dodal Nečas, který původně uvedl, že vedení krajské organizace ANO podporuje odsunutou polohu.

Podle Vokřála se musí ANO nejprve seznámit se studií proveditelnosti. „Do konce roku chceme udělat představení pro všechny zastupitele a město vydá stanovisko asi v lednu,“řekl Vokřál. Celou záležitost označil za nešťastnou, která se vůbec neměla stát. 

Opozice chce nádraží odsunout, koalice si není jistá

Brněnskou koalici tvoří strany ANO, Žít Brno, KDU-ČSL, SZ a TOP 09. Jednoznačný postoj k poloze brněnského nádraží například Žít Brno nemá.  Podle Hollana je pro cestující sice lepší centrální poloha, ale hnutí se chce přiklonit k jedné z variant až po posouzení pozitiv a negativ obou z nich. 

Jasno nemají lidovci ani TOP 09, kteří nejprve chtějí vyhodnotit závěry studie proveditelnosti. „Nepreferujeme žádnou variantu. Chceme si vyhodnotit pozitiva i negativa obou variant,“ uvedl primátorův náměstek Petr Hladík (KDU-ČSL).

Podobně situaci vidí TOP 09. „Nezáleží na tom, kde nádraží bude, ale hlavně aby konečně bylo a v co nejkratší době,“ doplnil primátorův náměstek Jaroslav Kacer (TOP 09).

7 minut
Události v regionech (Brno): Varianty nového nádraží
Zdroj: ČT24

Studie proveditelnosti, kterou zpracovala Správa železniční dopravní cesty, uvedla, že jsou možné obě varianty a nádraží může stát v centru i v odsunuté poloze. V obou případech to vyjde na desítky miliard korun. Nádraží v odsunuté poloze by se podle studie mohlo začít stavět v roce 2020 a v centru v roce 2026. Současné nádraží kapacitně nestačí.

Proti odsunu nádraží se dlouhodobě staví Zelení. Náměstek primátora Martin Ander (SZ) už vyzval jihomoravské ANO k vysvětlení jeho postoje a původní pondělní vyjádření označil za neseriózní.

Pro odsunutou polohu jsou opoziční ČSSD, ODS i KSČM. Jejich zástupci shodně řekli, že odsunutá poloha je výhodnější, časově kratší i lacinější. Komunisté upozorňují na to, že pozdější zahájení výstavby ohrozí možnosti čerpání evropských dotací na stavbu nádraží.  

Z ČSSD vyloučili kvůli referendu o nádraží Patočku

Kvůli podílu na organizování referenda o poloze brněnského nádraží v neděli vyloučila jihomoravská ČSSD šéfredaktora deníku Referendum Jakuba Patočku. Podle něj jde o pošlapání sociálnědemokratických ideálů, proti čemuž hodlá vzdorovat. Tvrdí navíc, že podle stanov strany měl právo se jednání o svém vyloučení zúčastnit.

15 minut
Události komentáře: Občanský aktivismus je podstatou sociální demokracie, říká vyloučený Patočka
Zdroj: ČT24

Patočky se zastal premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD): „Pokud tahle politika bolševické netolerance v sociální demokracii zvítězí, stane se z ní nevolitelná sekta,“ soudí premiér.

„Byl a stále je občanským aktivistou, nikoli politikem. Je představitelem sebe sama a straně škodil,“ řekl k tomu bývalý brněnský primátor a nově zvolený poslanec Roman Onderka (ČSSD), kterého městská konference podpořila v kandidatuře do vedení strany. V tajném hlasování se podle Onderky vyjádřilo 101 delegátů městské konference pro vyloučení Patočky, 13 proti.

„Pokud jde o kritiku mého občanského aktivismu, myslím si, že pokud chce ČSSD ještě někdy vůbec pomýšlet na to, že bude získávat nějaké větší podíly hlasů ve volbách, musí se k metodám občanského aktivismu vrátit (…). Lídři Labour Party v Británii Jeremy Corbyn a John MacDonald jsou celoživotní občanští aktivisté. Toto je pravá podstata sociálnědemokratické politiky, a pokud někdo tvrdí, že občanský aktivismus s ní není slučitelný, pak vůbec nerozumí tomu, co je to sociální demokracie,“ řekl Patočka ČT.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Náchodsku vzniká komunitní centrum s vlastním úložištěm tepla

Ojedinělý energetický experiment vzniká v Žernově u Babiččina údolí na Náchodsku. Obec tam staví komunitní centrum, v jehož základech pod dřevostavbou je úložiště tepla dobíjené ze solárních panelů. Úložiště budou dobíjet nepřetržitě, to pak má dům vytápět celoročně. Obec založila energetické družstvo, členové budou elektřinu sdílet.
před 1 hhodinou

Pohonné hmoty zlevnily o desítky haléřů

Pohonné hmoty třetí týden v řadě zlevnily, tempo poklesu cen zrychlilo. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se u čerpacích stanic prodává v průměru za 35,42 koruny, před týdnem byl o 80 haléřů dražší. Nafta zlevnila o 65 haléřů, za litr řidiči dají průměrně 34,88 koruny, vyplývá z údajů společnosti CCS. Benzin byl naposledy levnější loni v říjnu, nafta na začátku letošního roku.
07:46Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Práce po nehodě nákladního vlaku s benzenem ztěžuje déšť

V Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku se po havárii a následném požáru nákladního vlaku s toxickým benzenem chystá plocha pro sanaci území, které je nejzasaženější. Těžká technika odstraní poslední zbytky cisteren. Ve čtvrtek na místě pracoval i těžkotonážní pásový jeřáb, který nakládal odřezaná kolejová pole. Všechny práce směřují k tomu, aby se odborníci co nejdříve dostali k ložisku kontaminace. Práce však komplikuje déšť. Rozsah kontaminace pod ohniskem havárie zatím inspektoři ČIŽP nedokážou odhadnout.
12:39Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Zastupitelé Karolinky schválili vyhlášení referenda o koupi bývalých skláren

Zastupitelé Karolinky na Vsetínsku schválili vyhlášení místního referenda o koupi areálu bývalých skláren a bytového domu do majetku města. Konat se bude 26. dubna. Radnice jedná o možném odkupu se společností Synot Real Estate. Cena bytového domu je 35,5 milionu korun, areálu skláren a kartonážky 52 milionů. Pro vyhlášení referenda bylo všech osm přítomných koaličních zastupitelů. Město s asi dva a půl tisíci obyvateli má dlouholetou sklářskou tradici, v roce 2020 se tam však sklárny uzavřely.
18:06Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Podpis smluv na jaderné bloky v Dukovanech se asi zpozdí, řekl Beneš

Podpis finálních smluv o výstavbě nových jaderných bloků v Dukovanech mezi společnostmi ČEZ a KHNP se oproti původním plánům zřejmě zpozdí, řekl generální ředitel ČEZu Daniel Beneš. Důvodem je dle něj čekání na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kromě toho zbývá také vyřešit zapojení českého průmyslu do projektu. Dohody měly být původně uzavřeny do konce března.
11:42Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Soud potrestal tři z pěti obžalovaných z převozu běženců

Třem z pěti obžalovaných z převážení běženců přes země Evropské unie soud v Teplicích uložil tresty. Trojice prohlásila vinu. Bariši Imerimu a Dušanu Gujdovi uložil soud pravomocné podmíněné tresty, Ebrahimu Omarovi souhrnný nepodmíněný trest vězení. Omar si ponechal lhůtu na případné odvolání. Jeden obžalovaný, cizinec, k soudu nepřišel a další obžalovaný uvedl, že je nevinný. S nimi avizoval soudce Jaroslav Malchus samostatné řízení.
před 8 hhodinami

Začala přestavba trati do zóny Solnice-Kvasiny, stát má 6,7 miliardy

Správa železnic (SŽ) ve čtvrtek zahájila přestavbu a modernizaci železniční tratě z Týniště nad Orlicí do zóny Solnice-Kvasiny na Rychnovsku, kde sídlí továrna automobilky Škoda Auto a další firmy. Celkové náklady na přestavbu trati SŽ odhaduje na 6,7 miliardy korun. Hotovo by mělo být za dva roky. Škoda Auto v zóně chystá další rozvoj.
před 9 hhodinami

Půl roku od ničivých povodní je osud desítek domů nejistý

Od katastrofálních povodní je to půl roku. Osud desítek domů, které velká voda poničila, je dál nejistý. Více než stovku staveb už statici nařídili strhnout a po zimě přibývají další. Nejvydatněji loni v září pršelo v Jeseníkách. V součtu tam spadlo pět set litrů vody na metr čtvereční. Záplavy způsobily škody za desítky miliard. Minimálně šest lidí nepřežilo.
před 16 hhodinami
Načítání...