Praha - Animované filmy z 59 zemí představí od 7. do 13. května v Třeboni tradiční mezinárodní festival animovaných filmů AniFest. O aktuálním festivalovém dění bude informovat Česká televize prostřednictvím festivalového magazínu Šupiny z Anifestu ve večerních hodinách na ČT 2.
AniFest otevírá brány do světa fantazie
„Jedním ze základních stavebních kamenů je mezinárodní soutěž, do níž jsme dostali téměř 1600 přihlášek,“ řekl ředitel přehlídky Petr Slavík a upozornil, že čestným prezidentem festivalu bude Raimund Krumme z Německa, nezávislý tvůrce animovaných snímků, který natáčí i reklamy pro americký a japonský trh.
Podle programového šéfa Tomáše Rycheckého nabídnou soutěžní kategorie čtyři celovečerní filmy, mezi nimi i v Česku uvedený Persepolis, krátké a „velice krátké“ filmy, snímky televizní a seriály, videoklipy, reklamy a znělky, studentskou tvorbu a filmy vytvořené dětmi do 15 let. Těch bude uvedeno více než čtyřicet.
Mezi více než 300 akreditovanými tvůrci jsou například Miguelanxo Prado, slavný španělský autor grafických románů a tvůrce celovečerního snímku De Profundis, který bude rovněž v Třeboni uveden, dále egyptský režisér a kurátor přehlídky africké animované tvorby Mohamed Ghazala a nizozemský filmař Michiel Snijders. Přijet by měli letos jubilující domácí tvůrci animovaných snímků Vladimír Jiránek (70 let) a Václav Bedřich (90 let). Tradiční program pro děti a mládež si připravily Školičky animace, kde budou zájemci realizovat své první animační kroky a vyzkoušejí si různé animační techniky.
Podle Slavíka bude zajímavé i sympozium vysokých škol ze zemí Visegrádu, doprovodné koncerty, výstavy a divadla. V letošním roce se představí například skupina Tata Bojs, hudební seskupení Bona Fide a nezávislý soubor Buchty a loutky.
Rozpočet festivalu AniFest se pohybuje kolem 20 milionů korun. Vedle sponzorů se na něm podílejí ministerstvo kultury, fond kinematografie, evropský program Media a Visegrádský fond. Město přispívá částkou 300.000 korun, ovšem organizátorům své prostory pronajímá.
„Hodně přibylo počítačové animace, takové té podomácku vyráběné. Přispěla k tomu především finanční dostupnost animačního softwaru. Kvalita těchto snímků ovšem nedosahuje našich požadavků. I nadále proto platí, že čas strávený při animaci a klasickou týmovou práci nemůže technika nahradit,“ uvedl Rychecký. Za země zaslíbené animaci označil Francii, což podle něj dokládá i skutečnost, že všechny celovečerní soutěžní snímky pocházejí odtamtud či vznikly v koprodukci.