Dva měsíce je v provozu nový dopravní terminál v Třebíči. Jeho cílem bylo propojit linky příměstské a městské hromadné dopravy s vlaky a individuální dopravou autem nebo na kole. Jenže na nové nádraží - kvůli hluku - zatím kromě linkových autobusů může jen jediná linka MHD. Radní chtějí autobusů víc, ale hygiena je zatím nepovolila.
90 nebo 200 autobusů denně? Rozhodne měření hluku
Místo starého železničního překladiště, kde přebývali bezdomovci a běhali potkani a psi, vznikl v Třebíči nový dopravní terminál za 140 milionů korun. Má nové lavičky, chodníky a přístřešky. Obyvatelé Třebíče na konci května, kdy ho otvírali, nešetřili chválou.
Jenže teď, po dvou měsících, už vidí nedostatky. Na nový terminál totiž smí zajíždět jen linka MHD č. 1, a to obyvatelům nestačí. Říkají, že by tam měly jezdit všechny autobusy městské hromadné dopravy. Pak by prý nechali auta doma a cestovali by veřejnou dopravou.
Podobně to vidí i vedení města. Místostarosta Pavel Pacal konstatoval, že za dobu předčasného užívání od začátku června se ukázalo, že by si investice do terminálu zasloužila větší využití. „Zájem lidí o spojení vlakové a autobusové dopravy je daleko vyšší, než jsme předpokládali,“ uvedl Pavel Pacal.
Hygienici povolili 90 autobusů denně, město jich ale chce 200
Hygiena ale už v projektu schválila, že na autobusové nádraží může zajíždět od 06:00 do 22:00 hodin jen 90 autobusových spojů - linkových i městské hromadné dopravy. Radní chtějí změnu. Představa vedení města je zhruba 200 spojů denně.
Podle Pavla Pacala je cílem města, aby na terminál jezdily autobusy nejen v časovém rozmezí od 06:00 do 22:00 hodin. „Máme zájem i o spoje mezi 05:00 – 06:00 hodinou, což je pro hygienu noční provoz,“ konstatoval Pavel Pacal.
Neúspěch si radní nepřipouštějí i kvůli tomu, že místo dlažebních kostek teď autobusy jezdí po tišším povrchu silnice. Pavel Pacal k tomu dodává, že v době, kdy se projekt připravoval, se nedalo přesně odhadovat, jaký hluk budou autobusy způsobovat po změně povrchu vozovky.
Nový dopravní terminál v Třebíči
- 9 stanovišť pro autobusy
- 113 nových parkovacích stání
- stojany pro kola
- bezbariérové nástupiště
Hygienici teď budou na různých místech a v různých časech v Třebíči měřit, jestli autobusy nepřekračují zákonem stanovené limity hluku. Teprve pak, zřejmě na podzim, bude jasné, jestli spojů MHD přibyde.