Svět podle Zdeňka Velíška (256)

Když obrazovka skutečně mluví obrazemSmrt přítele a skvělého kameramana Erasma de Rossi, který, pokud má paměť sahá (poznal jsem ho v roce 1990), pracoval celý život pouze pro ČT, mě přivedla k zamyšlení o roli kamery v televizním zpravodajství. Když si v duchu promítám ty zlomky jeho práce, které si ještě pamatuji z našich společných natáčení během minulých dvou desetiletí, mám dojem, že podíl obrazu na televizním zpravodajství není neměnný.

Točili jsme spolu zpravodajské reportáže – zejména v cizině – a já jsem po nějakém čase společné práce získal jistotu, že to, co nestihnu říct slovem – handicapem zpravodajského reportéra je, jak známo, stopáž – řekne jeho kamera. Podle mě – a určitě i podle Erka, jak jsme mu všichni říkali – byla tahle nezastupitelná funkce obrazu ve zpravodajství jedním ze základních zákonů práce televizního štábu. Dnes je to spíš tandem než štáb (odpadl zvukař), ale to nic nemění na mé představě týmové práce, v níž se slovo a obraz vzájemně doplňují tak, že se do stopáže zprávy či reportáže dostane větší objem informace, než jaký se v daném časovém úseku dá slovy odříkat. Předpokládá to ovšem, že kameraman ví, co točí. Lépe řečeno, že zná reportérův záměr. A že oba členové tandemu jdou při natáčení za tím záměrem. Že kamera nedodává podkresy, nevyrábí prostřihy (zejména prostřih je pro mě slovo degradující úkol kamery ve zpravodajství), ale argumentuje, dokazuje, přesvědčuje.

Dovoluji si mluvit o roli kamery ve zpravodajství jen proto, že mistr zpravodajské kamery Erko de Rossi měl pohřeb v tomto týdnu. Krom toho, že byl virtuosem ve svém řemesle, býval také duší štábu. Uchopil téma reportáže a dělal ji paralelně s reportérem. Často se mnou. Beze slov. Na otázku „Máš to?“ odpovídal „Dávno!“, nebo tak podobně. Někdy dotčeně, že jsem se vůbec odvážil zeptat. Je samozřejmé, že kamera dosvědčí obrazem to, co reportáž řekne slovem. Že ale kamera umí i víc, to mi odhalil až Erasmus de Rossi a utvrzoval mě v tom přesvědčení, dokud jsme spolu pracovali, to jest, dokud kameru nadobro neodložil. Často se mi zdálo, že slovo – tedy moje práce, práce reportéra – je až tím druhým nástrojem reportáže. Hlavní že je tu obraz. Až jsem se nakonec začal domnívat, že takhle to má v televizní zpravodajské reportáži být. Přestože mi to televizní realita vždycky nepotvrzuje. Obraz příliš často ustupuje slovu. Jako by mu dělal ve vysílání místo. Jako by nebyl tak důležitý. Jako kdyby televize nebyla vynalezena kvůli němu! Kvůli přenášení obrazu.

Za ty roky společné práce s Erasmem de Rossi jsem se ve chvílích vlastní chabé inspirace či při potížích se slovním vyjádřením natočeného děje či fenoménu mohl spolehnout, že mě jeho záběry, až je uvidím ve střižně, pomohou. Buď řeknou za mě to, co se mi nedaří vyjádřit, nebo mi pomohou najít správná slova.

Je toho hodně, co má a může zpravodajská kamera udělat pro dobrou kvalitu zpravodajství. A opět musím říct, že o tom něco vím jen díky tomu, že jsem měl to štěstí a pracoval jsem s vynikajícími kameramany. Nebylo by spravedlivé, kdybych zůstal u jednotného čísla, ale ten, který právě zemřel, si zaslouží, aby řeč byla právě o něm. Byl první, kdo mě přesvědčil, že krása obrazu není v televizním zpravodajství nadbytečná či dokonce nepatřičná. Naopak, přitahuje k obrazovce, i když se z ní má divák dovědět nepříjemnou zprávu. Erko patřil k těm, kteří nejsou ochotni v profesionální úrovni své práce, tj. mimo jiné v její výtvarné hodnotě, slevit. Potřeboval vedle sebe ovšem reportéry, kteří na oplátku nebyli ochotni ve střižně zapomenout na svou odpovědnost nejen za to, co z obrazovky zazní, ale i za to, co na ní divák uvidí. Nikde se to patrně nepřednáší, nikde se to asi nepíše, ale také na téhle souhře zpravodajského kameramana a reportéra, od natáčení v terénu až po střižnu, záleží, jaká hodnotová a možná i morální kritéria přenáší televizní obrazovka na veřejnost.

Pokud ale má ta souhra reportéra s kameramanem negativní náboj, může zpravodajská kamera – na zakázku nebo i bez ní – ubližovat. Není pro ni problém zdůraznit nedostatek krásy, třeba u lidské postavy či tváře. Umí například „najet“ do agresivní blízkosti obličeje, umí divákovi nabídnout „vady na kráse“ toho obličeje, umí se podívat z nepříznivého, zkreslujícího úhlu. Prostě umí být nefair. Takové prostředky ale nepatří do televizního zpravodajství a reportér má, podle mě, povinnost je eliminovat, pokud je kamera produkuje. Nefair kamera znehodnocuje zpravodajství, a co je horší, šíří nepřípustné manýry.

Kamera Erasma de Rossi se toho nedopouštěla. To, co jsem tu o ní, a o tom, kdo s ní mistrně vládl, řekl, si nezaslouží přejít teď už jen do historie české televizní tvorby. Zaslouží si to přejít do krve další generace kameramanů televizního zpravodajství.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nikdy jsme nebyli blíž příměří, míní Vondráček. Podle Sokola u Rusů vůle není

Předseda zahraničního výboru sněmovny Radek Vondráček (ANO) a předseda výboru pro evropské záležitosti Petr Sokol (ODS) debatovali v Událostech, komentářích o jednáních o míru na Ukrajině. Podle Vondráčka Rusko vyjednává z pozice síly a svých maximálních požadavků. Sokol poznamenal, že Rusko může zastavit válečné operace kdykoli, kdyby chtělo. Oba diskutující také vyjádřili svůj názor na Visegrádskou skupinu (V4). Moderovala Barbora Kroužková.
před 23 hhodinami

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023
Načítání...