Zelené tílko, ve kterém vyšel z brány vězení Jiří Kajínek, účinkuje v reklamě. Jeho motiv použily České dráhy (jejich zakladatelem je stát, potažmo ministerstvo dopravy), ve snaze přesvědčit cestující, aby si častěji kupovali k jízdenkám i místenky. Přimět je k tomu má slogan u tílka, který zní: „I vy můžete sedět!“ Reklamu zveřejnily na svém facebookovém profilu. České dráhy tedy posunuly kampaň, která ukazuje Jiřího Kajínka jako mediální celebritu, do další dimenze.
Odstřel si svého průvodčího!
Kajínek se stává hvězdou showbyznysu, a přestože České dráhy tvrdí, že je tato reklama nic nestála, jsem zvědav, jak by ustály spor, ve kterém by Kajínek chtěl za použití svého dress codu honorář.
Ale problém je jinde. České dráhy svým krokem přehlížejí, že jakkoliv jim může být osoba pana Kajínka sympatická, jde o člověka, který byl v roce 1998 odsouzen za dvojnásobnou nájemnou vraždu a jeden pokus vraždy k doživotnímu trestu odnětí svobody. A na tomto faktu nezměnila vůbec nic ani prezidentská milost, kromě toho, že se ocitl na svobodě.
Možná že České dráhy uvažují o Jiřím Kajínkovi jako Horác alias Hogofogo z filmu Limonádový Joe. Když Hogofogo, se dvanácti zářezy na pažbě svého derringeru a hledaný ve čtyřech státech, zastřelí zpěvačku Tornádo Lou alias Arizonskou pěnici, taky to odbude jen zamumláním: „Ech, taková lapálie!“.
České dráhy se ovšem svým krokem staví na roveň obchodu se zbraněmi z Vysokého Mýta na Orlickoústecku, který použil v reklamě snímek ze skutečné popravy britského humanitárního pracovníka islámskými radikály.
Reklama na útočné pušky z ledna 2015 v časopise Střelecká revue ukazovala záběr z popravy Davida Hainese radikály z hnutí Islámský stát. Inzerát tvořil snímek klečícího Brita v oranžovém oděvu a ozbrojence v černém, doplněný textem: „S holýma rukama můžete být brzy na kolenou“. Další text informoval čtenáře, že vysokomýtský obchod nabízí největší výběr kalašnikovů v „křesťanské Evropě“. Podle zadavatele reklamy měl inzerát jen pobavit lidi.
Podle legislativců reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy, nesmí urážet náboženské a politické vyznání a nesmí vyvolávat strach. Nevím, jestli reklama státní instituce, která využívá motivy dvojnásobného vraha, do této kategorie spadá, nebo ne.
Ale jestli České dráhy neváhají používat ve svých reklamních kampaních podobné praktiky, nabízím jim taky jednu. Každému cestujícímu by České dráhy zároveň s prodanou jízdenkou zapůjčily airsoftovou pistoli a ve vlaku bychom si zahráli žertovnou hru „Odstřel si svého průvodčího“!