Možná už za jedenáct let bude vypadat turecká metropole trochu jinak. Okolí Bosporského průlivu bude klidnou obytnou zónou, kde už život lidí nebudou otravovat velké nákladní lodě. Silnice a mosty nebudou přecpané automobily a ani v ulicích centra se nebude mačkat tolik lidí. Alespoň tak si Istanbul představují do budoucna politici, kteří přišli s velkolepým plánem.
Nový Istanbul
Na západě evropské části Istanbulu totiž chtějí vybudovat zcela nové městské centrum. Jeho jádrem má být nový umělý kanál, který na dalším místě spojí Černé a Marmarské moře. A právě nové město, které by vzniklo na obou březích nového kanálu, má pomoci přelidněnému Istanbulu. Plánovači doufají, že by výstavba přilákala statisíce obyvatel ze současného centra a ulehčila by i příšerné dopravě, která se denně potýká s dlouhými zácpami. Do nového města by se mohly podle odhadů nastěhovat až dva miliony lidí.
Nejdůležitějším bodem celého plánu je ale samotný kanál, který by měl být dlouhý 40-50 kilometrů, široký 150 metrů a hluboký 25 metrů. Podle premiéra Erdoğana, který se svým plánem přišel v rámci předvolební kampaně určitě i kvůli tomu, aby ohromil co nejvíce potenciálních voličů, by nový kanál znamenal úlevu nejen pro přetíženou lodní dopravu, ale i pro životní prostředí Istanbulu.
Tisíce námořních lodí, které ročně Bosporským průlivem projíždějí do a z Černého moře, často přepravují ropu nebo všelijaké chemikálie. Co by se stalo v případě, že by některá z lodí (jako už se to několikrát v minulosti stalo) havarovala, raději nechce nikdo ani domýšlet. Kdyby se doprava odvedla do nově vyhloubeného průlivu, jistě by to odlehčilo životu v současném centru Istanbulu, jeho evropskému i asijskému břehu.
S pozitivními slovy na adresu kanálu a životního prostředí ale nesouhlasí několik odborníků. Někteří geografové už řekli, že je nesmysl, aby se měnily mapy a zasahovalo se do pevniny jen podle přání politiků. Z evropské části Istanbulu by se tak po vyhloubení nového kanálu stal ostrov, který by byl oddělený z jedné strany Bosporským průlivem a z druhé strany novým istanbulským kanálem.
Za problematický považují projekt i ochránci přírody, protože oblast, kde by měl vzniknout nový kanál, nové městské centrum i největší letiště v zemi, je prozatím z velké části lesnatá. Kdo už někdy v Istanbulu byl, tak ví, že mnoho zelených míst tam nezbývá a okolí města by tak přišlo o důležitou zelenou plochu.
Pokud to myslí současná vláda se svým plánem vážně, je schopná jej dotáhnout do konce. Pro Turecko je to investice velmi přitažlivá. Kdy se ale začne vláda zajímat i o východ země, kde chybí často základní infrastruktura, kde lidé nezavadí o práci a kde je zkrátka život mnohem těžší? I na to se ptají Turci, kterým nový projekt moc nevoní.
O výstavbě se rozhodne po volbách, ve kterých v červnu podle průzkumů zřejmě zvítězí současná vládní strana. Kanál by tedy mohl mít zelenou. Pokud se s projektováním začne a vše půjde podle plánu, měl by se nový kanál otevřít v roce 2023. To bude Turecko slavit 100 let od svého vzniku a politici se potřebují pochlubit svými úspěchy. Otevření nového průlivu by přece byla úžasná příležitost, jak se připomenout světu!